آیا مجسمه آزادی واقعاً نماد آزادی است؟

به گزارش وبلاگ دیدگاه، قبل از اینکه درباره تاریخچه مجسمه آزادی آمریکا کنجکاو شوم، تصور می کردم این تندیس بزرگ را خود آمریکایی ها ساخته اند تا نمادی از آزادی شهروندان این کشور و هر مهاجری باشد که آرزوی زندگی در آمریکا را در سر می پروراند. اما وقتی در خصوص تندیس آزادی در وب جستجو کردم با موضوع جالب تری برخورد کردم، اینکه زمانی بخش عظیمی از آمریکا مستعمره بریتانیا بوده است. تصور اینکه ابرقدرت امروز روزی مستعمره بوده در فکر من نمی گنجید. اما بواسطه کنجکاوی در خصوص مجسمه بانوی آزادی، به این موضوع پی بردم.

آیا مجسمه آزادی واقعاً نماد آزادی است؟

علت ساخت این تندیس نیز داستانی جالب و البته گره خورده با تاریخ برده داری و اثبات قدرت بعضی کشورهای اروپایی دارد. بنابراین اگر مثل من شیفته دانستن اطلاعات نو در خصوص تاریخ کشورهای دیگر و علت شکل گیری نمادهای مختلف هستید، این مقاله از مجله توریستی وبلاگ دیدگاه شما را با بخشی از تاریخ آمریکا آشنا خواهد نمود.

مجسمه آزادی کجاست؟

مجسمه آزادی در جزیره آزادی و در بندر شهر نیویورک کشور آمریکا نصب شده است.

چه کسی مجسمه آزادی را ساخت؟

مجسمه آزادی از طریق فردریک آگوست باتولدی مجسمه آزادی را طراحی کرد و این تندیس بزرگ از طریق ژوزف پولیترز و گروهی از مهندسان و متخصصان فرانسوی ساخته شد.

ارتفاع مجسمه آزادی چقدر است؟

مجسمه آزادی 46 متر ارتفاع و 225 تن وزن دارد.

چه امکاناتی داخل مجسمه وجود دارد؟

داخل مجسمه آزادی یک راه پله مارپیچی وجود دارد که توریستان می توانند با طی کردن آن به تاج رسیده و از ارتفاع 90 متری نمای زیبایی شهر نیویورک را ببینند.

چرا مجسمه آزادی ساخته شد؟

مجسمه آزادی به عنوان یکی از تندیس های مطرح در آمریکا و دنیا، در سال 1886 میلادی و در یکصدمین سالگرد استقلال کشور آمریکا از طریق کشور فرانسه ساخته و اهدا شد. تندیس آزادی در حال حاضر به یک از نمادهای اصلی آمریکا و بعلاوه جاهای تماشای آمریکا تبدیل شده است.

این مجسمه یکی از جاذبه های توریستی نیویورک است و بسیاری از افراد برای تماشا آن به این شهر سفر می نمایند. آمار بازدیدنمایندگان از این مجسمه به سالانه 4.5 میلیون نفر می رسد. اما آیا می دانید چرا فرانسه برای ساخت این مجسمه بزرگ اقدام کرد؟

تاریخچه مجسمه آزادی

مستعمرات 13 گانه بریتانیا به مناطقی از آمریکای شاقتصادی اشاره دارد که در قرن 17 و 18 میلادی تحت سلطه بریتانیا بوده است. این مستعمرات تا پیش از استقلال آمریکا شامل استان هایی چون نیوهمشایر، خلیج ماساچوست، رودآیلند و مزارع پراویدنس، کانتیکت، نیوجرسی، پنسیلوانیا، دلاور، مریلند، ویرجینیا، کارولینای شاقتصادی و جنوبی و جورجیا بود. به این ترتیب قسمت بزرگی از سرزمین های شرق آمریکای شاقتصادی، مستعمره بریتانیا بود.

استعمار یک کشور کار چندان راحتی نیست؛ اینطور نیست که وارد کشور شده و اعلام کنید که می خواهید آن را استعمار کنید. معمولا محلی های کشور از خودشان مقاوت نشان می دهند و کشور استعمارنماینده هم ناچار وارد جنگ می گردد، جنگی که هم هزینه اقتصادی دارد هم هزینه جانی. خب بریتانیا هم کشورهای کمی را استعمار ننموده بود. پس چطور می توانست هزینه این جنگ ها را برآورد کند؟ ساده ترین راهکار: دریافت اقتصادیات بیشتر از مستعمره های آمریکایی.

یکی از اقتصاددانان مشهور به نام آدام اسمیت در خصوص این عمل به بریتانیا هشدار داد چرا که بسیاری از تجار از پرداخت این اقتصادیات به کشور بریتانیا ناراضی بودند. همین امر باعث شد تا شورشی علیه حکومت بریتانیا شکل گیرد و کشورهایی مانند فرانسه و اسپانیا که در این دوران جزو رقیبان بریتانیا بودند، از لحاظ اقتصادی و تسلیحاتی به شورشیان آمریکایی یاری کردند. هدف فرانسه و اسپانیا، کوتاه کردن دست بریتانیا از مستعمرات وسیع در آمریکای شاقتصادی بود.

در سال 1775 با نبرد لگزینگتون، جنگ های انقلاب آمریکا آغاز شد و در سال 1783 قرارداد صلحی با بریتانیا امضا و بواسطه آن، جنگ انتها گرفت. در تاریخ 4 ژوئیه 1776 و با صدور اعلامیه استقلال آمریکا، 13 مستعمره آمریکا، اعلام استقلال کردند. در این میان دولت فرانسه که استقلال آمریکا را به عنوان یک پیروزی بزرگ در مقابل بریتانیا می دید، آغاز به ارسال یاری اقتصادی به آمریکا کرد.

جالب است بدانید که یکی از معماران مشهور فرانسوی به نام پیر شار لانفال مأمور طرح ریزی یک برنامه جامع شهر سازی برای آمریکا شد. فرانسه طی یک سده همیشه خود را عامل مهمی در ایجاد فرهنگ آزادی خواهی در مستعمرات آمریکا می دید و به همین علت نیز در یکصدمین سالگرد استقلال آمریکا، مجسمه آزادی را با عنوان آزادی دنیا را روشن می نماید به ایالات متحده آمریکا اعطا کرد.

مجسمه آزادی از طریق تندیس ساز فرانسوی فردریک اگوستوبارتولدی در شمایل یک زن با لباسی رومی طراحی و از طریق ژوزف پولیترز نیز ساخته شد. طراحی و ساخت بخش درونی تندیس آزادی را الکساندر ایفل، طراح و مهندس فرانسوی برج ایفل، بر عهده داشته است. گفته می گردد که اوژن ویوله لودوک یکی دیگر از متخصصان و مهندسان فرانسوی وظیفه انتخاب نوع پوشش مجسمه را بر عهده گرفته بود.

این مجسمه بزرگ الجثه که از فلز ساخته شده، روکشی از مس دارد و به همین علت نیز با قرار گرفتن در معرض آب شور دچار زنگ زدگی گالوانیکی می شد. این موضوع در دهه 90 میلادی کشف شد و در نتیجه روکشی نو برای تندیس آزادی اعمال شد.

در دست چپ مجسمه آزادی لوحی قرار گرفته که روی آن July iv mdcclxxvi حک شده است. این متن در اصل به تاریخ استقلال آمریکا اشاره دارد. در دست راست مجمسه نیز مشعلی قرار گرفته که طراحی بسیار ظریف و زیبایی دارد و از طلای 24 عیار پوشانده شده است. لباس تندیس آزادی نیز، لباسی رومی است و از نظر شمایل نیز شباهت بسیاری به مجسمه کارلو بوروموئه یکی از کشیشان ایتالیایی دارد. اما بعضی معتقدند که بارتولدی شمایل تندیس آزادی را از روی صورت مادر خود ساخته است.

جزئیات مجسمه آزادی

همه ما تندیس آزادی را با مشعلی در دست راست و لوحی در دست چپ به یاد می آوریم، اما این مجمسه جزئیات بیشتری نیز دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

یکی از پاهای مجسمه آزادی روی زنجیر قرار گرفته که نمادی از رهایی از استثمار و نماد آزادی است. فرانسه به عنوان سازنده تندیس آزادی همیشه به عنوان کشوری آزاد بوده که در دوران گذشته مخالف سرسخت برده داری در آمریکا بوده است. زمانی که فرانسه اقدام به طراحی و ساخت تندیس آزادی کرد، از این موضوع به عنوان نمادی برای نشان دادن انتها دوران برده داری در کشور آمریکا استفاده کرد.

بارتولدی ساخت تندیس آزادی را در ژوئیه 1884 به انتها رساند، اما پایه مجسمه آزادی در 22 آوریل سال 1886 از طریق آرشیتکت آمریکایی یعنی ریچارد موریس هانت تکمیل شد. کل هزینه ساخت مجسمه را فرانسه پرداخت کرد اما هزینه ساخت پایه تندیس که در آن موقع حدود 200 هزار دلار بود، از طریق دولت آمریکا پرداخت شد.

برای ارسال مجسمه آزادی به آمریکا، این تندیس بزرگ به 350 بخش تقسیم و در تاریخ 17 ژوئیه 1885 از طریق کشتی به نیویورک فرستاده شد. نصب مجسمه روی پایه آن در جزیره آزادی نیویورک 4 ماه زمان برد و در نهایت نیز این مجسمه در تاریخ 28 اکتبر سال 1886 رونمایی شد. تندیس آزادی در اصل برای یکصدمین سالگرد استقلال آمریکا طراحی و ساخته شده بود، اما به علت هزینه های زیاد، ساخت آن به تعویق افتاد و مدتی نیز زمان برای ساخت پایه صرف شد. در نتیجه این تندیس 10 سال پس از صدمین سالگرد استقلال آمریکا رونمایی شد.

جمع آوری یاری های اقتصادی برای ساخت مجسمه آزادی

زمانی که در دهه 1860 میلادی جنگ های داخلی آمریکا تمام شد و به استقلال دست یافت، یکی از تاریخ شناسان فرانسوی پیشهاد کرد به افتخار دست یافتن به دموکراسی، تندیسی از طریق فرانسه برای آمریکا ساخته گردد.

همان طور که اشاره کردیم، قرار بود این تندیس دقیقا در یکصدمین سالگرد استقلال آمریکا یعنی در سال 1876 به این کشور اهدا گردد، اما به علت هزینه بالای ساخت تندیس و پایه آن، پروژه تا پیش از سال 1875 آغاز نشد. بنابراین کشور آمریکا به منظور تأمین بودجه مورد احتیاج برای ساخت پایه مجسمه آزادی به فکر استفاده از یاری های مردمی افتاد.

به همین دلیل یکی از وبلاگ دیدگاه مشهور آمریکایی به نام جوزف پولیتزر طی خبرنامه ای در روزنامه The World از مردم خواست تا برای تأمین بودجه یاری اقتصادی نمایند. در نهایت نیز با یاری های مردمی، بودجه لازم برای ساخت پایه مجسمه فراهم و فرآیند ساخت آن آغاز شد.

گفته ها حاکی از آن است که به علت هزینه بالای ساخت مجسمه نیز ساخت آن به تعویق افتاده بود. اما بعضی معتقدند که به علت بی ثباتی فرانسه پس از جنگ، کار روی مجسمه آزادی تا اوایل دهه 1870 آغاز نشده است. جمع آوری یاری های اقتصادی در فرانسه و آمریکا برای ساخت مجسمه مدتی طول کشید و گفته می گردد که بارتولدی برای تشویق مردم جهت یاری اقتصادی، بازوی مجسمه و مشعل را به عنوان نمونه ساخت.

در نهایت هر دو کشور فرانسه و آمریکا برای جمع آوری یاری های اقتصادی روش های مختلفی را از نمایشگاه هنری گرفته تا حراج و ساخت نمونه مجسمه آزادی انجام دادند.

آشنایی با مجسمه آزادی آمریکا

مجسمه آزادی 46 متر ارتفاع و 225 تن وزن دارد. برای رسیدن به مجسمه باید از آسانسور بهره ببرید و پس از آن می توانید از پله هایی مارپیچ برای رسیدن به تاج بهره ببرید. با توجه به ارتفاع تندیس آزادی و ارتفاع پایه ای که روی آن قرار گرفته، می توانید از داخل تاج این مجسمه شهر نیویورک و منهتن را از ارتفاع 90 متری ببینید. مشعل نیز مانند تاج دارای پلکان دسترسی از داخل بازوی مجسمه بود که بنا به دلایل امنیتی در حال حاضر بسته است.

برای رسیدن به تاج مجسمه آزادی باید 354 پله مارپیچ را طی کنید. در بخش تاج می توانید پنجره های کوچکی را ببینید که رو به سوی نیویورک دارند. تاج مجسمه دارای 7 خوشه بزرگ است که نمایانگر 7 اقیانوس و 7 قاره دنیا است و مشعلی که در دست بانوی آزادی قرار گرفته به فراگیری آزادی در میان قاره ها اشاره دارد.

مشعل اصلی مجسمه در سال 1984 با مشعل نو جایگزین شد که از جنس مس است و روکشی از طلای 24 عیار دارد. رنگ سبز مجسمه نیز به علت اکسیداسیون زیرساخت آهن و نمای بیرونی است. این پوشش عملاً به عنوان نوعی محافظ در برابر آسیب های بیشتر عمل می نماید.

ورود توریستان به تندیس آزادی آمریکا

از زمان رونمایی از تندیس آزادی، توریستان بسیاری طی سال های متمادی از این مجسمه بزرگ بازدید نموده اند که آثار حضور آن ها را می توان در جاهای مختلف بخش های داخلی مجسمه دید. به عنوان مثال عکس زیر در 20 ژوئن سال 1946 منتشر شده و نشان می دهد که توریستان نام خود را در بخش داخلی تاج تندیس آزادی نوشته اند.

اولین بار یکی بازدیدنماینده ناشناس نام خود و همسرش را روی یک تیرچه داخلی یادداشت کرد و از آن موقع به بعد بازدیدنمایندگان بسیاری این کار را انجام دادند. بعضی از بازدیدنمایندگان برای نوشتن نام خود از رژ لب نیز استفاده نموده اند.

علاوه بر بازدید از مجسمه آزادی امکان بازدید از موزه نیز فراهم است. در این موزه می توانید نمونه هایی از چندین آثار مهم را ببینید. یکی از این آثار مشعل اصلی است که در دهه 1980 میلادی جایگزین شده است. علاوه براین، یک نمونه کپی عالی از چهره مجسمه آزادی از جنس مس نیز در این موزه وجود دارد که توریستان به راحتی می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

بنای تاریخی مجسمه آزادی و موزه، سالانه بیش از 4.5 میلیون توریست دارد که معمولاً از داخل مجسمه نیز بازدید می نمایند. لذت تماشا شهر بزرگ نیویورک از تاج مجسمه آزادی چیزی است که هیچ توریستی آن را از دست نخواهد داد.

امکانات داخل مجسمه

داخل مجسمه آزادی تا تاج و همین طور تا مشعل، پله هایی تعبیه شده که توریستان می توانند از آن برای بازدید از شهر نیویورک از داخل تاج استفاده نمایند. به طور کلی داخل مجسمه امکانات خاصی ندارد و تنها شامل یک اسکلت فلزی بزرگ با راه پله های مارپیچی است که به تاج و مشعل می رسند.

دانستنی های جالب درباره مجسمه آزادی

  • بازدید از داخل مشعل مجسمه آزادی از سال 1916 میلادی به علت مسائل امنیتی ممنوع شده است.
  • به علت کمبود بودجه، ساخت مجمسه بیش از 10 سال به طول انجامید.
  • فرانسه و آمریکا برای ساخت مجسمه آزادی از یاری های مردمی استفاده کردند.
  • زنجیر شکسته زیر پای چپ تندیس آزادی به مفهوم انتها دوره برده داری در آمریکا است.
  • مجسمه آزادی تا سال 1901 از طریق هیئت فانوس دریایی ایالات متحده آمریکا اداره می شد.
  • از سال 1913 پارک ملی آمریکا از بنای ملی مجسمه آزادی نگهداری می نماید.
  • روی لوحی که در دست چپ بانوی آزادی قرار گرفته تاریخ اعلامیه استقلال آمریکا درج شده است.
  • طراح تندیس، شمایل مجسمه آزادی را از شمایل مادر خود الهام گرفته است.
  • سر مجسمه آزادی در سال 1886 در نمایشگاه دنیای پاریس به نمایش گذاشته شد.
  • بانوی آزادی با ردای بلند نشان دهنده لیبرتاس، الهه آزادی رومی است.
  • سایز کفش مجسمه آزادی 879 است.
  • دور کمر تندیس آزادی 35 فوت است.
  • 25 پنجره در تاج مجسمه وجود دارد.
  • بازدیدنمایندگان برای رسیدن به تاج باید 354 پله مارپیچی را طی نمایند.
  • ادوارد دو لبوله ایده مجسمه را ارائه کرد در حالی که فردریک آگوست باتولدی آن را طراحی کرد.
  • برای ایجاد این سازه مسی بزرگ از 300 نوع چکش استفاده شده است.
  • مجسمه آزادی در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی به نمادی از مهاجرت تبدیل شد، چون بیش از 9 میلیون مهاجر به آمریکا آمدند و اغلب اولین چیزی که هنگام رسیدن با قایق به آمریکا می تماشاد، مجسمه آزادی بود.
  • آزادی روشنگر دنیا نام کامل تندیس آزادی است.
  • 7 شاخه روی تاج مجسمه نمادی از آزادی و نشانی از 7 اقیانوس و 7 قاره دنیای است.
  • هر ساله بیش از 4.5 میلیون توریست از مجسمه آزادی بازدید می نمایند.
  • تندیس آزادی به افتخار یکصدمین سالگرد استقلال آمریکا از طرف فرانسه به این کشور اهدا شد.
  • طرح مجسمه از طریق فردریک بارتولدی یکی از مجسمه سازهای شهیر فرانسه پیشنهاد شد.
  • سازه درونی مجسمه آزادی را مهندس برج ایفل یعنی الکساندر ایفل طراحی نموده است.
  • در سال 1903 شعری از شاعر معروف اما لازاروس روی پلاکی برنزی در طبقه همکف مجسمه نصب شد.

ثبت ملی و دنیای مجسمه آزادی

این اثر جایگاهی مهم برای کلیه شهروندان آمریکایی دارد و نمادی از آزادی در این کشور است. تندیس آزادی آمریکا در سال 1924 به عنوان نماد آزادی آمریکا و یک بنای یادبود ملی به ثبت ملی رسید.

مجسه آزادی کجاست؟

مجسمه آزادی در جزیره آزادی و در بندر شهر نیویورک کشور آمریکا نصب شده است.

مجسمه آزادی نماد انتها برده داری

همیشه در خصوص ماهیت اصلی مجسمه آزادی در آمریکا بحث و جدل بوده، اینکه آیا این تندیس نمادی از آزادی آمریکا از استثمار بریتانیا است یا نمادی از انتها دوران برده داری در این کشور. در هر صورت تندیس آزادی به یکی از نمادهای اصلی آمریکا تبدیل شده و خود عامل مهمی برای جذب توریست به این کشور بزرگ است.

در این مقاله با تاریخچه، مشخصات و دلایل ساخت مجسمه آزادی آمریکا و بعضی واقعیت های جالب اما باورنکردنی آن نیز آشنا شدید، اگر پس از خواندن این مطلب احساس می کنید هنوز اطلاعاتی هست که ذکر نشده، آن ها را با ما در میان بگذارید.

منبع: علی بابا

به "آیا مجسمه آزادی واقعاً نماد آزادی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مجسمه آزادی واقعاً نماد آزادی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید