اختلاف آماری در رشد اقتصادی

به گزارش وبلاگ دیدگاه، صاحب نظران اقتصادی همواره از دولت ها می خواهند تا با ارائه آمار دقیق از شرایط شاخص های اقتصادی به آن ها در تحلیل رویداد های اقتصادی یاری رسانند.

اختلاف آماری در رشد اقتصادی

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ دیدگاه: عبدالناصر همتی- رئیس کل بانک مرکزی ایران- ضمن اعلام جزئیات نرخ رشد اقتصادی در بهاری که گذشت، علل منفی بودن رشد نفتی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در دو موضوع می داند؛ یکی فشار تحریم ها و دیگری کاهش تقاضای جهانی در اثر شیوع بیماری کووید-19. او همچنین در پست اینستاگرامی خود با اذعان به این مطلب که اقتصاد در جهت بازگشت به تعادل بعد از شوک کروناست، عنوان نمود که در مقایسه با کشور هایی که در مواجهه با هیچ تحریمی نبودند و اقتصاد آن ها تنها با ویروس کرونا درگیر بوده، عملکرد رشد اقتصادی کشور امیدوارکننده است. چندی پیش نیز حسن روحانی- رئیس جمهوری- طی سخنانی اظهار کرده بود که در دوران شیوع کرونا، اقتصاد ایران نسبت به اروپا و آمریکا تاب آوری بالاتری را به نمایش گذاشته است.

صاحب نظران اقتصادی همواره از دولت ها می خواهند تا با ارائه آمار دقیق از شرایط شاخص های اقتصادی به آن ها در تحلیل رویداد های اقتصادی یاری رسانند، موضوعی که معمولا دولت ها از انجام آن سر باز می زنند. مساله دیگری که عموما از سوی کارشناسان مطرح می شود این است که آمار های اقتصادی اعلامی از سوی سازمان ها و نهاد های دولتی با آنچه که در واقعیت اتفاق می افتد، همخوانی ندارد و این باعث می شود مردم به وعده های دولتمردان خوشبین نباشند و آنچه برایشان در سطح جامعه ملموس است، باورپذیرتر است.

جدای از این دو موضوع هم، مساله ای که همواره در بیان شرایط شاخص های اقتصادی به چشم می خورد، اختلافات آماری بین نهاد ها و سازمان های مختلف است. نمونه اخیر آن نیز به رشد اقتصادی فصل بهار مربوط می شود. اخیرا مرکز آمار ایران رشد بدون نفت و با نفت را اعلام کرده است، هرچند به لحاظ منفی یا مثبت بودن اینبار بین داده های این مرکز با آنچه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است، تفاوتی دیده نمی شود، اما هنوز اختلافاتی در ارقام اعلامی وجود دارد. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی با نفت منفی 5/3 و بدون نفت منفی 7/1درصد اعلام شد، اما طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی، رشد اقتصادی با نفت منفی 8/2 و بدون نفت منفی 6/0 درصد است که از اختلاف 7/0 در رشد با نفت و 1/1 درصد بدون نفت حکایت دارد. هرچند، طبق آخرین تصمیم گیری، این مرکز آمار است که به عنوان مرجع رسمی اعلام آمار شناخته می شود، اما معمولا از سوی بانک مرکزی نیز حال چه از زبان رئیس کل و چه انتشار جزئیات این آمار ها اعلام می شود که از اختلافات آماری پرده بر می دارد.

عملکرد رشد اقتصادی امیدوارکننده است

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اعلام جزئیات رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت در بهار سال جاری (1399)، گفت: منفی بودن رشد نفتی در مقایسه با بهار 98، هم به دلیل فشار تحریم ها و هم به دلیل کاهش تقاضای جهانی ناشی از کرونا، طبیعی است که امید این است تا این بخش نیز با فرایند اخیر صادرات نفت به جهت رشد خود بازشود. عبدالناصر همتی در پستی اینستاگرامی درباره ارقام رشد اقتصادی در بهار سال جاری، نوشت: طبق گزارش اولیه بانک مرکزی از ارقام رشد اقتصادی فصل اول سال جاری، رشد اقتصادی بدون نفت در این زمان منفی 6/0 درصد بوده که سهم گروه کشاورزی، صنایع و معادن و خدمات به ترتیب مثبت 8/3، مثبت 5/2 و منفی 6/1 درصد است. او اضافه نمود: همچنین، رشد اقتصادی با نفت نیز در این مدت زمان معادل منفی 8/2 درصد بوده است. از آنجا که اقتصاد در جهت بازگشت به تعادل بعد از شوک کروناست، در مقایسه با کشور هایی که در مواجهه با هیچ تحریمی نبودند و اقتصاد آن ها تنها با ویروس کرونا درگیر بوده، عملکرد رشد اقتصادی کشور امیدوارکننده است. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: تنها بخش منفی غیرنفتی، بخش خدمات بوده است که به دلیل محدودیت های بهداشتی ناشی از کرونا، کاملا قابل پیش بینی بود بنابراین، بازیابی رشد در بخش غیرنفتی دور از دسترس نیست. همتی در سرانجام گفت: منفی بودن رشد نفتی در مقایسه با بهار 98، هم به دلیل فشار تحریم ها و هم به دلیل کاهش تقاضای جهانی ناشی از کرونا، طبیعی است که امید این است تا این بخش نیز با فرایند اخیر صادرات نفت به جهت رشد خود بازشود.

منبع: آرمان ملی

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اختلاف آماری در رشد اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلاف آماری در رشد اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید