10 شگرد ایده آل برای یادگیری سریع زبان

به گزارش وبلاگ دیدگاه، در شروع کلام باید به این نکته اشاره کنم که یادگیری زبان های خارجی شگرد خاصی دارد و شما می توانید با به کار بستن آن سیر حرکت به سوی تسلط گفتار را از چند ده سال به فقط چندین ماه برسانید.

10 شگرد ایده آل برای یادگیری سریع زبان

یک مساله مهم در زمینه آموزش زبان وجود دارد که همه می بایست از آن اطلاع داشته باشند. البته بیشتر دبیران و مدرسان زبان عموما از بازگو کردن این مساله امتناع می نمایند زیرا بیم آن دارند که مبادا زبان آموزان به کلی یادگیری زبان را کنار بگذارند. من در ادامه به این موضوع مهم حتما اشاره خواهم کرد.

حقیقت امر این است که شگردهای زیادی برای یادگیری زبان وجود دارد و آموزش زبان هیچ گاه منحصر به یک روش آموزشی مشخص نبوده است. اگر شما هم سعی کنید شگردهای یادگیری زبان را بهتر بشناسید و بعضی از آن ها را به کار ببندید، مطمئنا در کارتان پیشرفتی ملموس را احساس خواهید کرد. در ادامه به چند مورد از راهکارهایی که در یادگیری زبان فرانسه برایم خیلی مفید فایده بوده اند، گریزی خواهم زد. شما هم می توانید از این نکات کلیدی در یادگیری همه زبان ها بهره ببرید.

1. سفر یادگیری زبان را درک کنید

حالا وقت آن رسیده تا مساله مهمی را که پیش تر به آن اشاره نموده بودم برایتان بازگو کنم. براساس پژوهش ها درصد بسیار زیادی از داوطلبان زبان آموزی پیش از رسیدن به سطوح پیشرفته از ادامه یادگیری صرف نظر می نمایند. از میان دانش آموزانی که واحدهای زبان خارجی را در مدرسه انتخاب می نمایند، فقط 4 درصد پیروز می شوند تا پس از سه سال بر سطح مقدماتی زبان تسلط یابند. این در حالی است که 96 درصد از داوطلبان یا به طور کلی از یادگیری زبان صرف نظر می نمایند و یا هیچ گاه پیروز نمی شوند به زبان موردنظرشان مکالمه نمایند!

اما وقتی مردم با این آمار عجیب وغریب روبرو می شوند، معمولا از این مسئله دو برداشت اشتباه دارند:

  • یادگیری زبان کار سختی است.
  • افرادی که پیروز به یادگیری زبان می شوند، به طور ذاتی استعداد این کار را دارند.

براساس نظرسنجی ها یکی از دلایل اصلی کنار گذاشتن یادگیری زبان این است که افراد احساس می نمایند هیچ پیشرفتی در دوران یادگیری شان ندارند. برای مثال در کشورهای انگلیسی زبان، دانش آموزانی که با معدل بالا پیروز به دریافت مدرک آموزش متوسطه می شوند، قاعدتا چند واحد زبان فرانسه را در دوران تحصیل گذرانده اند. بسیاری از این دانش آموزان اگر سفر کوتاهی به کشور فرانسه داشته باشند، خیلی زود متوجه می شوند که نمی توانند حتی یک مکالمه ساده با شهفرایندان فرانسه انجام دهند و از این بابت خیلی جا می خورند. بنابراین بدیهی است که بسیاری از زبان آموزان به خاطر داشتن انتظارات نادرست از خودشان فرایند یادگیری زبان را رها می نمایند.

حالا بیایید به اتفاق هم بعضی از این تصورات اشتباه را اصلاح کنیم:

  • یادگیری زبان کار سختی نیست بلکه فقط است.
  • همه انسان ها به طور ذاتی استعداد یادگیری زبان دارند. خود شما قبلا پیروز به آموختن یک زبان شده اید... به یاد دارید؟

در ادامه بحث می خواهم از یک استعاره استفاده کنم و امیدوارم خوانندگان با پی بردن به معنای آن، جان مطلب را بهتر درک نمایند.

من فکر می کنم فرایند یادگیری زبان تامقدار ای شبیه صعود کردن به قله کوهستان است. این قله راستا صعود آسانی دارد اما کوهنوردان برای این که بتوانند آن را فتح نمایند، باید پیوسته به راستاشان ادامه دهند.

باز هم سراغ نکات مهمی می روم که اغلب از سوی مدرسان زبان ناگفته باقی می ماند: تسلط یافتن بر زبان های گوناگون غالبا احتیاجمند تمرین و مطالعه در مدت زمان مشخصی است. برای مثال اگر شما می خواهید به زبان فرانسه تسلط پیدا کنید، باید دست کم 600 ساعت تمرین و مطالعه را پشت سر بگذارید (مگر اینکه از پیش با یکی از زبان های دارای ریشه لاتین آشنا بوده باشید). به این موضوع خوب فکر کنید. چنانچه شما بخواهید مثلا یک ساعت از وقتتان را در هر هفته به یادگیری زبان فرانسه اختصاص دهید، در این صورت در مدت 40 هفته 40 ساعت مطالعه خواهید داشت. پس اگر با همین سرعت برنامه یادگیری تان را پیش ببرید، دست کم به پانزده سال زمان احتیاج خواهید داشت تا بتوانید فرانسه را روان صحبت کنید. ضمناً این محاسبه بدون توجه به فراموشی هایی است که ممکن است بر اثر شکاف مطالعاتی در برنامه شما روی دهد. (یادآوری می کنم که زبان های پیچیده تر مانند روسی و مندرین دست کم به 1200 ساعت تمرین و ممارست احتیاج دارند!).

حالا به آن سوی ماجرا هم نظر می کنیم. اگر شما تصمیم بگیرید که طی برنامه ای کاملا فشرده مشغول مطالعه و تمرین زبان شوید، آنگاه می توانید در مدت مشابه یک هفته 40 ساعت مطالعه داشته باشید. با پیشبرد این برنامه شما قادر خواهید بود که در مدت 10 تا 12 هفته به سطح تسلط به زبان فرانسه برسید! اگرچه بیشتر افراد معمولا تا این مقدار وقت آزاد ندارند تا به صورت فشرده به یادگیری زبان مشغول شوند، اما مزیت شناختن این سفر آموزشی این است که افراد درباره مقدار پیشرفت شان واقع بین می شوند و ازاین رو انگیزه خودشان را برای ادامه مطالعه از دست نخواهند داد.

2. دوره های فشرده برای یادگیری سریع زبان ضروری است

دوره های فشرده یادگیری زبان در واقع مانند اهرم دوسویه عمل می نمایند:

1) اگر شما در برنامه یادگیری تان غوطه ور شوید، می توانید ساعات آموزشی را خیلی زودتر پشت سر بگذارید.

2) چنانچه حافظه شما به طور مستمر مورداستفاده قرار نگیرد، دچار فراموشی خواهد شد. در واقع برنامه های مطالعاتی که از جدیت یا فشردگی لازم برخوردار نیستند (مثل یادگیری زبان فرانسه در مدرسه) در عمل ثمره چندانی نخواهند داشت، زیرا دانش آموزان درنهایت بخش وسیعی از آموخته هایشان را فراموش می نمایند. بنابراین توصیه می کنم تا جایی که زمان به شما اجازه می دهد برنامه یادگیری تان را به صورت فشرده پیش ببرید.

اکنون اگر بخواهم به استعاره کوهستان گریز دوباره ای بزنم، باید بگویم که در راستا صعود، سطح زمین یخ زده و لغزنده است. اگر بخواهید در این راستا آهسته قدم بردارید، سر می خورید و راهی را که پیموده اید به عقب بازمی شد، اما هرچقدر سریع تر قدم بردارید این موضوع را کمتر تجربه خواهید کرد.

3. با خودتان مهربان باشید

در حکایت صعود به کوهستان من از اصطلاح تابش خورشید استفاده می کنم تا این مطلب را انعکاس دهم که در دوران یادگیری چه احساساتی سراغ آدم می آید. در راستا یادگیری زبان فرانسه، به طور مثال، زبان آموزان باید دست کم پیروز به گذراندن کتاب های دوره اول و دوم فرانسه بشوند تا آفتاب درک مطلب برایشان آغاز به تابیدن کند و آن ها بتوانند این زبان را خوب صحبت نمایند.

بنابراین شما هم بایستی منتظر آن باشید که در ثلث اول و دوم از مدت مشخص یادگیری زبان، احساس گیجی و ابهام شما را در بربگیرد. به یاد داشته باشید که چنین حالاتی کاملا طبیعی است و شما نباید فکر کنید که کندفکر هستید.

برای تاکید بیشتر باز هم گوشزد می کنم که در فرایند یادگیری زبان ممکن است احساس ابهام، گیجی یا کندفکری به هرکسی دست بدهد، حتی افرادی که به قول عامیانه استعداد ذاتی در زبان آموزی دارند. اما حقیقت امر این است که فقط یک تفاوت مهم میان آن دسته از افرادی که پیش تر پیروز به یادگیری زبان شده اند و افرادی که برای نخستین بار زبان می آموزند، وجود دارد.

افرادی که یک یا چند زبان بلدند، پیش تر آفتاب درک مطلب بر آن ها تابیده است و از قبل انتظار رویارویی با هرگونه پیچیدگی و ابهام زبانی را دارند. این گروه در راستا یادگیری زبان های بعدی احساس تردید یا بی انگیزگی سد راهشان نمی گردد و به خوبی می دانند که انتها قله یادگیری زبان را فتح خواهند کرد.

بنابراین اگر شما هم در دوران یادگیری متوجه شدید که جملاتی نظیر من فرانسه ام اصلا خوب نیست یا شاید کندفکر هستم را با خودتان نجوا می کنید، یک لحظه درنگ کنید و به یاد بیاورید که چنین صفاتی درباره شما صدق نمی نماید و می توانید با پشتکار به خواسته هایتان برسید.

4. برای سفر یادگیری آماده شوید

اگر در سطح مبتدی هستید، این نکته بسیار مهم را از قلم نیاندازید که پیش از آغاز مطالعات جدی صداهای زبان موردنظرتان را خیلی خوب یاد بگیرید. من به نوبه خودم هر موقع که می خواهم زبان نوی یاد بگیرم ابتدا فایل های صوتی آن زبان را ساعت ها بدون هیچ کوششی برای درک مطلب گوش می کنم (کتاب های گویا برای این منظور عالی هستند). در عوض طی این مدت با دقت به صداهای زبان گوش می سپارم تا بر آن ها احاطه پیدا کنم.

5. هنگام یادگیری زبان حس کندفکری را تمرین کنید

در دوران فراگیری زبان کم رویی بزرگ ترین دشمن شما خواهد بود. بد نیست بدانید که در بعضی از مراحل یادگیری اگر حس کندفکری به سراغ انسان نیاید، هیچ گاه نمی تواند به زبان موردنظر صحبت کند. پس شما هم باید با این موضوع کنار بیایید.

برای صحبت کردن به یک زبان نو شما باید زبانتان را به شکل های مختلف بچرخانید و صداهای نوی فراوری کنید. ممکن است این تمرین ها حتی حس شخصیت های کاریکاتوری را برایتان تداعی کند. شما می کوشید به زبان مقصد صحبت کنید اما کسی حرف هایتان را متوجه نمی گردد... و دیگران هم صحبت می نمایند و شما متوجه نمی شوید... پس این حالت ها واقعا طبیعی است و بروزشان برای یادگیری ضرورت دارد.

اگر به اشتباهات خود در طول دوران فراگیری زبان واقع بینانه بیندیشید، متوجه می شوید که هیچ جنبه منفی ای ندارند.

اصلا فرض بگیریم که در هنگام مکالمه و تمرین زبان کمی هم در برابر دیگران کندفکر به نظر برسیم... واقعا این موضوع برای چه کسی مهم است؟ اگر شما به لغزش کلامتان اهمیتی ندهید و کوششتان را برای مکالمه و یادگیری بیشتر ادامه دهید، مطمئنا دیگران هم خیلی راحت از کنار آن خواهند گذشت.

هر زمان که حس کندفکری به سراغ ما می آید باید سعی کنیم خودباوری مان را افزایش دهیم و بدین شکل بر آن غلبه کنیم. از سوی دیگر، با تجربه کردن این حس ما باید به خودمان یک امتیاز طلایی بدهیم. زیرا این لحظه ها در حقیقت همان لحظه های ارزشمند یادگیری هستند.

6. دقت کنید که در کدام مرحله از یادگیری قرار دارید و مرحله بعدی کدام است

در این قسمت من به زبان آموزان عزیز توصیه اکید می کنم که با آزمون های جامع سطح دانش زبانی شان را ارزیابی نمایند (پایگاه مرجع و مشترک ارزیابی سطح زبان در اروپا -). در حال حاضر آزمون های این پایگاه در سراسر اروپا استاندارد شناخته می شوند.

اگر در حال آموختن زبان فرانسه هستید و می خواهید بدانید که در چه سطحی قرار دارید، می توانید در آزمون وب سایت شرکت کنید. این پایگاه آموزشی که بیشتر زبان های زنده جهان را شامل می گردد، دانش زبانی کاربران را ارزیابی نموده و در راستای ارتقای آن به کاربران یاری می نماید.

7. اهدافتان را از یادگیری زبان مشخص کنید

سفر زبان آموزی خویش را با برنامه ریزی در چند مرحله پیش ببرید. حتما تا اینجای کار متوجه شده اید که راستا فراگیری زبان یا همان سفر تشبیهی در این مقاله تا چه مقدار طولانی است. بنابراین توصیه می کنم که این راستا را در چند مرحله بپیمایید.

از قلم نیاندازید که مشخص هدف (و ارزیابی مقدار پیشرفت برای رسیدن به هدف) یکی از موثرترین ابزارها در برنامه یادگیری شماست. یکی دیگر از توصیه های مهم من این است که ابتدا برای خودتان اهداف کوتاه مدت و سپس بلندمدت مشخص کنید.

اهداف کوتاه مدت می تواند خیلی ساده باشد، مثلا این که در هفته چند ساعت مطالعه کنید. اگر می خواهید به طور مثال روزی یک ساعت مطالعه کنید، در یک برگه هفت تا مربع بکشید و هر روز یکی از این مربع ها را تیک بزنید. این کار احساس خوشایندی را برایتان در پی خواهد داشت، چون به این شکل شما مقدار پیشرفت تان را به طور محسوس ارزیابی خواهید کرد. با این روش حتی زمانی که فکر می کنید هیچ پیشرفتی نداشته اید، با نگاه کردن به برنامه آموزشی امید تازه ای برای رسیدن به پیشرفت خواهید یافت.

در وهله بعد برای خودتان اهداف بلندمدت مشخص کنید. برای مثال شما می توانید گذراندن یکی از آزمون های مشخص سطح را به عنوان یک هدف بلندمدت مدنظر قرار دهید.

بعلاوه بد نیست که در آزمون های و هم شرکت کنید. این دو آزمون مربوط به زبان فرانسه هستند و هماهنگ با آزمون جامع (سطح دانش داوطلبان را مورد ارزیابی قرار می دهند.

با شرکت در سه آزمون ، و شما هر آنچه را که ضروری است برای کسب مدرک زبان فرانسه بدانید، خواهید آموخت. داوطلبان سایر زبان ها هم می توانند با شرکت کردن در آزمون های مشابه سطح دانش خود را ارتقا دهند.

8. از تکرار مداوم آموخته هایتان هرگز غافل نشوید

با اینکه فرایند تکرار، یکی از شاخصه های مهم یادگیری در همه زمینه ها محسوب می گردد، اما در مبحث زبان آموزی این مساله ضرورت خاصی می یابد. فرایند تکرار دانسته ها اگرچه گاهی کسل نماینده به نظر می رسد اما ضرورتا همیشه این گونه نیست. برای یک لحظه هم که شده روی موضوع تکرار دانسته ها بیشتر تمرکز کنید. اگر هنوز بر اهمیت بالای این نکته واقف نیستید، یک بار دیگر تاکید می کنم: تکرار آموخته ها یکی از احتیاجهای اساسی برای یادگیری است.

9. به یادآوردن مطالب مهم تر از بازبینی آن هاست

یک حقیقت بسیار مهم! براساس مطالعات پیاپی ثابت شده که تمرین شما برای دانسته هایتان تا 300 بیشتر از مطالب در یادگیری تاثیر دارد. به بیان دیگر، شما باید خودتان را وادار کنید که به زبان دوم صحبت کنید و صرفا به فهمیدن آن اکتفا نکنید. در اینجا برای عملکرد حافظه استعاره زمینی را به کار می برم که علف های بلندی در آن روییده است. فرض کنید شما پیش از سبزشدن گیاهان، اندکی بذر در این زمین پاشیده اید. با قد کشیدن علف ها اگر شما بخواهید گیاهان موردنظرتان را در این زمین پیدا کنید باید با کوشش زیاد در پی آن ها بشد. اما پس از آن که پیروز شوید گیاه موردنظرتان را پیدا کنید، با توجه به اینکه ردپایتان در علف زار باقی می ماند، دفعات بعدی راستا عبور برایتان آسان تر می گردد و گیاهان دلخواه تان را زودتر از قبل خواهید یافت.

بنابراین هر کاری که شما برای یادآوری آموخته هایتان انجام می دهید، به ارتقای یادگیری تان یاری خواهد نمود.

در صورت امکان پذیر بودن، یکی از برترین روش های یادگیری زبان، برقراری ارتباط و انجام مکالمه با افراد بومی است. به عنوان مثال اگر در حال یادگیری زبان فرانسه هستید، سعی کنید به این کشور مسافرت کنید و مدتی در کنار مردمی که انگلیسی صحبت نمی نمایند، بمانید.

یکی دیگر از پیشنهادهای من برای یادآوری مطالب زبان، تست زدن فراوان است. وب سایت رسمی ما بیش از چندهزار تست موضوعی برای زبان آموزان تدارک دیده است. شما می توانید با شرکت کردن در آزمون های این وب سایت، سطح دانش زبانی خودتان را به طور اتوماتیک مشخص کنید و مقدار پیشرفت تان را در هر مرحله مورد ارزیابی قرار دهید. علت تاثیر زیاد تست زدن در بهبود یادگیری این است که داوطلب، خودش را وادار می نماید تا دانسته هایش را .

تا اینجای کار با بیان نکات مهم و کلیدی شما را گام به گام به سمت اصلی ترین ترفند یادگیری زبان سوق داده ام. حالا قصد دارم سریع ترین روشی را که تا به امروز برای یادگیری زبان شناخته ام معرفی کنم:

10. متون مشخص در زبان انتخابی تان را به شکل طوطی وار یاد بگیرید

من این مورد را به عنوان برترین روش یادگیری سریع زبان به همه زبان آموزان پیشنهاد می کنم. به نظر من این الگو منحصرا کارسازترین روش برای ملکه ساختن قواعد زبان در فکر است.

سعی کنید متنی پیدا کنید که بتوانید در یک هفته آن را یاد بگیرید (برای این منظور باید حتما و حتما از متون صوتی بهره ببرید).

متن تان را در خصوص موضوعی انتخاب کنید که برایتان جالب است و در سطح دانش شما واقع شده است. (اگر کمی سخت باشد ایرادی ندارد اما نه خیلی پیچیده). چنانچه در سطح مبتدی زبان قرار دارید، متن انتخابی را به صورت تدریجی یاد بگیرید، مثلا هر بار چند جمله را تمرین کنید و آن ها را به حافظه بسپارید. مجله های طنز و تصویردار برای سطح مبتدی بسیار عالی هستند. مجله یکی از نمونه های بسیار خوب مجله های طنز است که کاربران می توانند آن را به صورت اینترنتی تهیه نمایند.

شما می توانید به مرورزمان، متناسب با مقدار پیشرفت تان متون بلندتری را برای تمرین و یادگیری انتخاب کنید. در این دوره سعی کنید چند پاراگراف یا مثلا یک صفحه از متن را یاد بگیرید. من هنگام یادگیری زبان نو معمولا ترجیح می دهم متن فیلم ها، نمایش نامه ها یا کتاب های موردعلاقه ام در دوران کودکی را به زبان مقصد پیدا کنم و بخوانم، چون اصولا تحریر این آثار به زبان ساده تر انجام می گیرد.

توصیه می کنم هر بار که بخشی از متن را برای تمرین انتخاب می کنید، پیش از آغاز یادگیری دست کم ده بار به آن گوش دهید (فرایند تکرار) و در وهله بعد سعی کنید متن انتخابی را به حافظه بسپارید (تمرین یادآوری). در ابتدا این کار برایتان خیلی سخت خواهد بود و به همین روی متوجه می شوید که تمرین یادآوری آموخته ها تا چه مقدار اهمیت دارد.

نکته دیگر این که سعی کنید برای یادگیری متن صوتی طوری برنامه ریزی کنید که اتمام آن حداقل یک هفته به طول بیانجامد.

فکر می کنم زمان آن فرارسیده باشد تا یکی از مهم ترین رازهای یادگیری زبان را برایتان بازگو کنم:

چنانچه زبان آموزان در طول دوره های فشرده یادگیری زبان، هفت شب خواب منظم داشته باشند، رویدادی شگرف را در عرصه یادگیری شان تجربه خواهند کرد.

بنابراین...

11. در طول دوران یادگیری حتما به مقدار کافی بخوابید

خواب کافی برای تقویت حافظه بسیار ضروری است. مطالعات مرتبط با این موضوع نشان می دهد که علاوه بر اهمیت خواب معمولی در طول شبانه روز، چرت کوتاه میان روزی هم برای تقویت قوای حافظه خیلی مهم است. بنابراین پس از گذراندن تمرین یادگیری، به مدت طولانی خودتان را از خواب محروم نکنید. خوب است بدانید که مغز انسان در هنگام خواب ساختارهایی را شکل می دهد که این ساختارها حافظه کوتاه مدت را به حافظه بلندمدت تبدیل می نمایند. ممکن است آماری که می خواهم ارایه دهم از فردی به فرد دیگر متغیر باشد، اما من در ایام یادگیری زبان متوجه این موضوع شدم که فکرم پس از هفت شب خواب منظم قادر بود بدون هیچ کوششی دانسته هایم را خیلی خوب به یاد بیاورد.

12. ورزش و تغذیه مناسب داشته باشید

ممکن است بیشتر افراد تصور نمایند که عملکرد مغز و بدن جدا از یکدیگرند؛ اما در حقیقت مغز یکی از اندام های بدن است و در تعامل با آن فعالیت می نماید. ورزش مزایای فراوانی برای مغز دارد.

شاید این موضوع کمی عجیب به نظر برسد اما داشتن اندام مناسب به یادگیری بهتر زبان یاری می نماید. شما می توانید مطالعه و ورزش را درآمیخته انجام دهید، مثلا درحالی که مشغول ورزش هستید، به متون صوتی زبان هم گوش دهید.

از سوی دیگر ضروری است مطمئن شوید سوختی که به مغز و بدنتان می رسانید از ارزش غذایی کافی برخوردار است. تغذیه سالم همچون ورزش و فعالیت های جسمی مزایای فکری و شناختی شگرفی برای شما به ارمغان می آورد. اگر احساس می کنید دچار کمبود حافظه شده اید، باید به خوراکی ها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید، بیشتر توجه کنید. از خودتان بپرسید که در 24 ساعت تا 48 ساعت گذشته چه خوراکی هایی را مصرف نموده اید. خوراکی ها و نوشیدنی هایی که ما مصرف می کنیم تقریبا دو روز بعد تاثیرشان را روی قوه ادراکمان نشان می دهند.

13. با مهارت های مختلف یادگیری بیشتر آشنا شوید

در طول دوران فراگیری زبان من به تجربه دریافتم که کوششم برای شناسایی روش های مختلف یادگیری بسیار مفید بوده و سرعت یادگیری ام را به مراتب بیشتر نموده است. درمجموع می توان گفت راه های زیادی برای شناسایی روش های یادگیری در افراد وجود دارد و بسیاری از افراد شگردهای خاص خودشان را برای یادگیری دارند.

به عنوان آخرین توصیه از شما می خواهم که کمی ابتکار عمل به خرج دهید و برای کشف روش های ویژه یادگیری در خودتان بیشتر وقت بگذارید. مطمئنا از این کار پشیمان نخواهید شد.

امیدواریم که این نکات برای خوانندگان عزیز وبلاگ دیدگاه مفید واقع گردد. همیشه مشتاق دیدگاه ها و پیشنهادهای ارزشمند شما هستیم.

منبع: Huffingtonpost

منبع: کجارو

به "10 شگرد ایده آل برای یادگیری سریع زبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 شگرد ایده آل برای یادگیری سریع زبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید