آیا کنسول بعدی نینتندو می تواند موفقیت بزرگ سوییچ را تکرار کند؟

به گزارش وبلاگ دیدگاه، به طور کلی یکی از مسائل موفقیت یک دستگاه بحث دنباله آن است. اینکه آیا مورد بعدی که عرضه می گردد کیفیت لازم را دارد؟ ما شاهد موارد زیادی بودیم که دنباله ها نتوانستند انتظارات را برآورده نمایند. به همین علت شرکت ها همیشه درگیر این موضوع هستند که کنسول بعدی باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا خوب عمل نمایند.

آیا کنسول بعدی نینتندو می تواند موفقیت بزرگ سوییچ را تکرار کند؟

یک رهبر خوب کسی است که همیشه آینده را نگاه می نماید. در اصل این افراد باید چالش های روبرو را در نظر گرفته و تنها به شرایط فعلی قانع نباشند. حال بحث اصلی اینجاست. کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) در این مدت خیلی خوب عمل نموده است. همین باعث شده تا نگرانی زیادی برای سخت افزار بعدی عرضه شده به وسیله نینتندو وجود داشته باشد. رئیس شرکت نینتندو به نام فوروکاوا شونتارو (Furukawa Shuntaro) می گوید که او و شرکت نینتندو در خصوص آینده این شرکت بسیار نگران هستند.

در حال حاضر کنسول نینتندو سوییچ بیش از 108 میلیون نسخه فروش داشته است. فروش این کنسولی زمانی که رقبا به علت کمبود مواد نیمه رسانا نتوانستند محصولات خود را به مقدار لازم فراوری نمایند، افزایش یافت. نکته مهم اینجاست که فروش این کنسول به علت عناوین انحصاری نینتندو است. همین باعث می گردد تا حتی با وجود بازگشت رقبا و کم شدن محدودیت های پاندمی کووید 19، فروش این کنسول ادامه داشته باشد.

سابقه بد دنباله ها

این پیروزیت بسیار خوب است اما نکته اینجاست که نینتندو نمی تواند استراحت کند. به علت اینکه این اولین بار نیست که این غول گیمینگ یک کنسول بسیار پیروز داشته است. نکته اینجاست که دنباله کنسول پیروز اصلاً خوب عمل ننموده و باعث شده شرکت با مسائل زیادی روبرو گردد. یکی از مثال این موارد کنسول 3دی اس (3DS) است.

کنسول دی اس عملکرد بسیار خوبی داشت. به حدی که یکی از پرفروش ترین کنسول های نینتندو به شمار می آید. از طرفی کنسول 3دی اس عملکرد مبه وسیلهی داشت. نمی توان گفت که 3دی اس بد عمل کرد ولی به پیروزیت کنسول قبلی نبود. مثال اصلی کنسول وی (Wii) است. به تنهایی کنسول وی بسیار خوب عملکرد و یکی از پرفروش ترین کنسول های تاریخ است. با اینحال پس از آن کنسول وی یو (Wii U) عرضه شده که تنها به مقدار 12 درصد از کنسول وی فروش داشت.

با توجه به موارد گفته شده، نینتندو به شدت باید در این مورد نگران باشد. به علت اینکه همانطور که تعیین است، کنسول های نینتندو در 20 سال اخیر به صورت نوبتی یکی خوب و دنباله بد عمل نموده است. حدود 5 سال از عرضه کنسول نینتندو سوییچ می گذرد. سخت افزار این دستگاه در زمان خود خوب بود با وجود اینکه از بعضی از موبایل ها هم ضعیف تر بود. حال دیگر این پردازنده به شدت قدیمی شده و عناوین بازی نیز در حال پیشرفت است.

هرچه هم این حرف زده گردد که عناوین نینتندو با بازی های دیگر تفاوت دارند، نمی توان گفت که همه افراد روی کنسول سوییچ تنها عناوین نینتندو را بازی می نمایند. از طرفی بازی های نینتندو نیز باید از لحاظ گرافیکی پیشرفت نمایند و نمی توانند برای مدت زیادی در این سطح بمانند.

چندی پیش نسخه اولد (OLED) نینتندو سوییچ عرضه شد. این کنسول تنها از نظر کیفیت بدنه و صفحه نمایش بهبود یافته ولی پردازنده همان چیزی است که در سوییچ اولیه وجود داشت. با توجه به استقبال خوبی که از این نسخه تازه شد، نشان داده می گردد که هواداران در پی یک نسخه بهبود یافته از سوییچ هستند. به همین علت ایده یک سوییچ پرو، شاید بد نباشد. البته این نکته گفتنی است که نینتندو باید به فکر یک کنسول کاملاً تازه برای رقابت با دستگاه های نسل 9 باشد.

اخیراً در جلسه سرمایه گذاران نینتندو اعلام شد که این شرکت باید در زمینه آنلاین بهتر عمل کند. همینطور اینکه باید بیشتر با هواداران در تماس باشد تا متوجه گردد چه چیزی از این شرکت می خواهند. همینطور اینکه باید یک سیستم آنلاین طراحی گردد تا نسل های مختلف کنسول ها را از یک فروشگاه به هم متصل کند.

محبوبیت ماریو و پوکمون مانع از ضرر زیادی نینتندو می گردد

استراتژی ذکر شده چیزی است که در ایکس باکس لایو (Xbox Live)، پلی استیشن استور (Platstation Store) و حتی اپ استور (App store) شاهد هستیم. این زیست بوم باعث می گردد تا چند نسل با یکدیگر متصل بوده و شاخصه های زیادی را به کاربران ارائه می دهند. مثل فهرست سلایق، اکانت خاص و فهرست دوستان. با ساخت این زیست بوم کاربران پس از ارتقاء سخت افزار ناراحت نخواهند شد که محتوای خود را از دست داده اند. به علت اینکه تمامی آن ها در اکانتشان موجود بوده و تنها احتیاج به دانلود دارند.

نینتندو در زمینه آنلاین چندان قوی نیست. این شرکت مواردی در گذشته و حتی حال حاضر دارد ولی حتی نزدیک چیزی مثل ایکس باکس لایو نیستند. همین باعث خواهد شد تا چیزی به نام زیست بوم برای کنسول های نینتندو وجود نداشته باشد. این ماجرا برای آغاز بسیار خوب است اما چندان کاربردی نیست. مخصوصاً در سال 2022 که تقریباً همه چیز آنلاین است، نینتندو باید به صورت جدی به این ماجرا بپردازد.

رویکرد دیگر می تواند مشابه دیزنی (Disney) باشد. این شرکت باید یک ارتباط خاص و طولانی با هواداران برقرار نموده تا به صورت ناخودآگاه از محصولات نینتندو استقبال نمایند. برای مثال دیزنی با ساخت کارتون، سریال، فیلم و حتی پارک های تفریحی در این جهت حرکت می نماید. نکته اصلی هم اینجاست که علت پیروزیت نینتندو در حال حاضر هم همین است. افراد به علت علاقه زیاد به ماریو (Mario) و پوکمون (Pokemon) مانع از این می شوند تا یک کنسول نینتندو به معنای واقعی شکست بخورد.

با اینحال دستگاه بعدی این شرکت باید فرایند متفاوتی را دنبال کند. به علت اینکه اندازه وفاداری هواداران به نینتندو در حال کم شدن است. ما این افت وفاداری را در کنسول وی یو شاهد بودیم. پس نینتندو باید به فکر یک راه تازه باشد. نکته جالب اینجاست که کنسول های وی یو و 3دی اس همان چیزی بودند که از یک دنباله انتظار می رود. به این معنا که هسته کنسول همان مورد پیروز است تنها بعضی از موارد آن تغییر نموده و بعضاً بهبود یافته است. پس هسته یکسان بوده ولی مواردی نیز تغییر نموده است.

پس نینتندو باید کمی خلاقانه تر عمل کند. با ای نحال ایده های احمقانه را کنار بگذارد. برای مثال وی یو یک کنسول خانگی بود که روی کنترلر هم یک صفحه داشت. صفحه نسبت به آنچه انتظار می رفت کاربردی نبود و از طرفی کنترلر را از لحاظ طراحی بد نموده بود. به همین علت تجربه خوبی را به کاربران ارائه نمی داد.

نینتندو برای پیروزیت نباید ریسک زیادی کند

اینکه نینتندو برای کنسول بعدی سوییچ بخواهد یک دستگاه کاملاً تازه طراحی کند، ریسک بسیار بزرگی است. سوییچ در حال حاضر یک ایده بسیار خوب را به بازار معرفی نموده و تا الان شرکت های زیادی سعی کردند تا سوییچ مخصوص خود را بسازند. پس نینتندو باید محافظه کارانه عمل کند.

راه حل مناسب این است که سیستم اجرای بازی های قدیمی روی کنسول تازه (Backwards Compatibility) را حفظ کند. از طرفی کنسول را بهبود بخشیده و تا جای ممکن از نینتندو سوییچ پشتیبانی کند. با اینکار تغییر یک نسل از کنسول نیز برای کاربران شکنجه نخواهد بود. همینطور اینکه با توجه به علاقه هواداران عمل کند. یعنی برای پیروزیت کنسول تازه خود عناوین انحصاری محبوب خود را به عنوان بازی زمان عرضه استفاده کند.

نکته اینجاست که نینتندو باید ارتباط بیشتری با کاربران داشته باشد. به علت اینکه باید احتیاجها را بفهمد و آن ها را رفع کند. اگر صرفاً به سبک خود عمل نموده و اصلاً توجهی به احتیاج هواداران نکند، قطعاً حس بی ارزشی به آن ها دست خواهد داد. برای مثال یکی از ایرادات بزرگ نینتندو سیستم آنلاین است که کاربران برای مدت زیادی نسبت به آن معترض هستند. حال این شرکت باید کوشش کند تا با یاری کاربران این سیستم را بهتر کند.

سوییچ 2 نباید یک محصول بی هدف باشد

همانطور که گفتیم سوییچ تازه نباید تفاوت خیلی زیادی با شماره 1 داشته باشد. با اینحال نکته اینجاست که نباید این پیشرفت کم باشد. برای مثال افزایش فقط باتری و پردازنده کافی نیست. نینتندو باید کوشش کند تا به کاربران القا کند کنسول تازهش ارزش خرید دارد. پس برای مثال افزایش رزولوشن صفحه، تغییر پردازنده و ترجیحاً استفاده از یک پردازنده پرچمدار، افزایش باتری و کمی تغییرات ظاهری می تواند افراد را ترغیب به خرید این کنسول تازه کند.

در بحث نام گذاری هم نینتندو باید دقیق عمل کند. به این معنا که نباید کاربران گیج شوند که کنسول بعدی کدام است یا میان رده کدام است. برای مثال نام سوییچ پلاس اصلاً برای کنسول بعدی مناسب نیست. به علت اینکه به طور رسمی اعلام می نماید این دستگاه تازه یک کنسول میان نسلی است. در حال حاضر نینتندو کنسول میان نسلی خود به نام سوییچ اولد را عرضه نموده است. حال احتیاج دارد تا یک دستگاه تازه مثل نینتندو سوییچ 2 را عرضه کند. استفاده از شماره 2 نه تنها گیج نماینده نیست بلکه با یک تیر دو نشان را می زند.

اول اینکه نشان می دهد دستگاه تفاوت انقلابی با نینتندو سوییچ ندارد. دوم اینکه با استفاده از شماره 2 افراد می فهمند این دستگاه بهبود خوبی نسبت به شماره 1 داشته و یک کنسول تازه است. به همین علت افراد به راحتی می توانند آن را خریداری نموده و خیالشان از انتخاب دستگاه درست راحت باشد. همین ترتیب که برای مثال ما در آیفون های تازه شاهد هستیم، 11،12 و 13، بسیار انتخاب را برای کاربران راحت نموده است.

جمع بندی

کنسول نینتندو سوییچ توانست به حد خوبی مرز بین یک کنسول دستی و خانگی را از بین ببرد. ایده خلاقانه موجود در این دستگاه باعث شد که هواداران زیادی پیدا کند. حتی افرادی که به عناوین نینتندو علاقه نداشتند نیز به سمت سوییچ جذب شدند. این کنسول بسیار خوب است اما بی نقص نیست. حال امیدواریم که نینتندو در ورژن تازه است آن بتواند مسائل را رفع نموده و یک دستگاه کامل و بسیار خوب را عرضه کند.

همینطور اینکه امیدواریم نینتندو به بخش آنلاین خود بیشتر اهمیت داده و کوشش کند تا انتقال از دو نسل را برای کاربران راحت تر کند. مخصوصاً با عرضه سیستم استریم بازی روی سوییچ، نینتندو نشان داد که آینده درخشانی برای این شرکت در زمینه آنلاین وجود دارد.

منبع: Gamesindustry.biz

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا کنسول بعدی نینتندو می تواند موفقیت بزرگ سوییچ را تکرار کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کنسول بعدی نینتندو می تواند موفقیت بزرگ سوییچ را تکرار کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید