اینترنت اشیاء چگونه از سالمندان مراقبت می نماید؟

به گزارش وبلاگ دیدگاه، اینترنت اشیاء با استفاده از کارگذاری سنسور هایی با قابلیت محاسبه در اشیاء مختلف، اطلاعات را جمع آوری و در زمان مناسب به کاربر منتقل می نماید. ورود این تکنولوژی به عرصه های مختلف زندگی از جمله حوزه سلامت، این روز ها با شدت بیشتری دنبال می گردد.

اینترنت اشیاء چگونه از سالمندان مراقبت می نماید؟

بخشی از پروژه توسعه اینترنت اشیاء است. مدافعان توسعه این تکنولوژی می گویند؛ سالمندان یکی از اولین گروه هایی هستند که از مزیت های این تکنولوژی بهره خواهند برد.

میله های پیاده رویی که بر نحوه راه رفتن و لغزش های ناگهانی شما نظارت می نمایند. بطری های هوشمندی که دقیقاً در زمان مناسب تعداد و دوز مناسب دارو هایی را که باید مصرف کنید، یادآوری می نمایند. دستگاه هایی که اطلاعات مربوط به سلامت بیماران (مثل نحوه خوردن، زمان خوابیدن، اندازه گیری فشارخون و غیره) را با زمانبندی های مناسب برای مراقبین شان ارسال می نمایند.

تصور چنین دنیایی کمی دور از فکر است، اما متاسفانه یا خوشبختانه (بسته به نوع نگاه شما به اطرافتان) تکنولوژی در حال حرکت به سمتی است که به زودی بسیاری از این موارد را تجربه می کنیم. اینترنت اشیاء، بخشی از فرایند مهارنشدنی تکنولوژیک شدن اشیاء در اطراف ماست.

زندگی و آرامش زیر سایه سنسورها، برای گروه های مختلف اجتماعی به خصوص آن ها که در تقسیم بندی های سنی سالمند محسوب می شوند، بخشی از پروژه توسعه اینترنت اشیاء است. مدافعان توسعه این تکنولوژی می گویند؛ سالمندان یکی از اولین گروه هایی هستند که از مزیت های این تکنولوژی بهره خواهند برد.

اینترنت اشیاء با استفاده از کارگذاری سنسور هایی با قابلیت محاسبه در اشیاء مختلف، اطلاعات را جمع آوری و در زمان مناسب به کاربر منتقل می نماید. ورود این تکنولوژی به عرصه های مختلف زندگی از جمله حوزه سلامت، این روز ها با شدت بیشتری دنبال می گردد.

زمانی که صحبت از اینترنت اشیا در حوزه سلامت می کنیم، مزایای متعددی همانند بهبود کارایی و کیفیت خدمات با توسعه آن در دستگاه های پزشکی و مونیتورینگ یا دیده بانی شرایط بیماران را مدنظر قرار می دهیم.

این قابلیت ها باعث شده که اگر مثلا به عنوان یک سالمند با چالش هایی در نتیجه عدم مراقبت اطرافیان روبرو هستید، با استفاده از ابزار های مجهز به این تکنولوژی به اصطلاح روی پای خودتان بایستید اجازه دهید، ساده تر در این باره صحبت کنیم.

اگر همواره قرار بر این بوده که فردی از نزدیکان، زمان درست مصرف دارو ها را به شما یادآوری کند، با داشتن یک قوطی داروی هوشمند که زمان دقیق مصرف را به شما اعلام می نماید، می توانید بدون احتیاج به مراقب، داروهایتان را درست سر وقت مصرف کنید.

برای آن ها که معتاد به روابط انسانی هستند، کمی تلخ است که عنصر انسانی در این میانه حذف شده، اما محققان می گویند وجود این تکنولوژی ها قرار نیست به عنوان جایگزینی برای مراقبان منزل در نظر گرفته گردد. توسعه IOT درحالیکه می تواند فرایند زندگی شلوغ این روز ها را تسهیل کند، می تواند پروژه ای باشد که سالمندانِ تنها، از رنج انزوا و تنهایی در انجام کار ها خلاص شوند.

قابلیت اینترنت اشیاء برای نظارت و انتقال داده ها می تواند به مراقبان یاری کند تا سالمندانی را کنترل نمایند که زندگی در تنهایی آن ها را با چالش هایی روبرو نموده است.

موارد بسیاری وجود دارد که می توانند از اینترنت اشیاء برای نظارت بر فرایند امن انجام آن ها استفاده نمایند. به عنوان مثال، آن ها می توانند اندازه کالری دریافتی یک سالمند بیمار در روز، ساعت خواب و موارد دیگر را به وسیله همین تکنولوژی و از راه دورکنترل نمایند.

اگر به حمام می فرایند، اگر به آشپزخانه می فرایند، اگر از اجاق گاز استفاده می نمایند و حتی زمانی که خانه را ترک می نمایند، می توانند مراقبین از راه دوری داشته باشند که فرایند فعالیت آن ها را کنترل نمایند.

واقعیت این است که اینترنت اشیاء در هر شیئی قابل استفاده است و این کاملا به طراحی این قابلیت در اشیاء بستگی دارد.

فقط باید دید چگونه می توان از فناوری مناسب برای شی مناسب استفاده کرد. فکر کنید لباس هایی طراحی گردد که مجهز به اینترنت اشیاء باشد و اگر مبتلا به فشارخون یا قند خون هستید، اندازه فشارخون و قندخون شما را در مواقع مختلف اندازه بگیرد.

محققان می گویند، علاوه بر توسعه این تکنولوژی در زندگی روزمره افراد، در آینده این فناوری به طور فزآینده ای به وسیله متخصصان مراقبت های بهداشتی و ارائه دهندگان خدمات سلامت مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در واقع به جای انتقال افراد به یک مرکز مراقبت، یک سیستم کنترل سلامت در خانه آن ها وجود خواهد داشت.

بر این اساس، اگر ارائه دهندگان خدمات سلامت با توجه به پفراینده های پزشکی یک بیمار با شرایط غیرعادی در مورد سلامت او روبرو شدند، به وسیله همان ابزار های مراقبت به آن ها هشدار می دهند تا برای آنالیز شرایط خود به مراکز درمانی مراجعه نمایند.

با وجود چالش هایی که این تکنولوژی در فرایند حفظ حریم خصوصی، چگونگی استفاده و انتقال اطلاعات افراد دارد، با یک چالش جدی دیگر نیز دست به گریبان است و آن استفاده از آن در قالب برنامه های ارتقاء سلامت عمومی است. گرچه به نظر می رسد آینده دنیا در انحصار تکنولوژی هایی از این دست است، اما هنوز این چالش اساسی که این تکنولوژی ها در کشور های کمتر پیشرفته، چقدر در دسترس همه طبقات اجتماعی قرار خواهند گرفت، حل نشده به جای مانده است.

در ایران حرکت به سمت توسعه اینترنت اشیاء، در حال تندشدن است. در میان ایده های هوشمندسازی صنایع و ابزار های مختلف، ایده هایی، چون سلامت هوشمند می تواند در پیوند با سلامت گروه های مختلف اجتماعی از جمله سالمندان آن هم به صورت فراگیر در الویت قرار گیرد.

تنها در مدل فراگیر رفاه اجتماعی است که تکنولوژی تنها در انحصار طبقه مرفه قرار نمی گیرد و در قالب تامین اجتماعی هوشمند می تواند بر شرایط سلامت همه شهفرایندان نظارت کند.

منبع: فرادید

به "اینترنت اشیاء چگونه از سالمندان مراقبت می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینترنت اشیاء چگونه از سالمندان مراقبت می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید