تحول صنعت خرده فروشی ایران با عرضه سبد خرید هوشمند فروشگاهی
به گزارش وبلاگ دیدگاه، یک شرکت استارتاپی، متشکل از جوانان متخصص ایرانی، همگام با شرکت های مطرح خرده فروشی دنیا، پیروز به طراحی و فراوری اولین سبد خرید هوشمند فروشگاهی در خاورمیانه شده است که می تواند خون تازه ای در رگ های صنعت خرده فروشی ایران تزریق نماید.
تکنولوژی های نقطه خرید یا point of sale technologies که در این محصول بومی سازی شده، یکی از مجذوب نماینده ترین ارزش هایی است که امروزه مورد توجه شرکت های زنجیره ای سوپر مارکتی در سراسر جهان قرار گرفته است.
ابتکارات و اختراعات این زمینه، توانسته است برای مشتریان و فروشندگان مزایا و منافع بسیاری، از جمله خرید آسان فروشگاهی را به همراه آورد.
یکی از مجذوب نماینده ترینِ ابتکارات عرصه تکنولوژی خرید در جهان که در فروشگاه هایی همانند Amazon Fresh و Sobeys به کار گرفته شده، سبد های هوشمند خرید است که صف های طولانی مشتریان در خروجی فروشگاه را از بین برده و به خاطر مزایای بیشماری که دارد، به قدری مورد استقبال سایر فروشندگان قرار گرفته است که از آن به عنوان مهم ترین تحول در صنعت خرده فروشی فروشگاه های زنجیره ای در 10 سال گذشته نام برده می شود.
خبر خوش آنکه این فناوری تحول آفرین، امروز به لطف یک تیم استارتاپی متشکل از متخصصان جوان ایرانی در دسترس فروشگاه های زنجیره ای و مراکز خرید برتر ایران قرار گرفته است تا نه تنها خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهند، بلکه به یاری سبد خرید هوشمند اسپین، برند فروشگاه خود را در مقایسه با رقبا، متمایز نمایند.
داود احمدی، مدیرعامل این مجموعه، در زمینه فراوری این محصول می گوید: فعالیت مجموعه اسپین در راستای ایجاد پلتفرم های هوشمند نقطه خرید برای مشتریان است که ایده های مجذوب نمایندهی را نیز در مرحله طراحی قرار داده و در اولین گامِ فراوری خود، سبد خرید هوشمند را انتخاب نموده، که گام مهمی در ساده سازی خرید و کاهش هزینه های فروشگاه هاست.
وی اضافه نمود: مشتری کالاهای خود را در این سبد خرید قرار می دهد و با استفاده از سنسورهای حساس و تجهیزات تعبیه شده در این سبد، قیمت و نوع کالاها به طور اتوماتیک شناسایی و در صفحه لمسی این سبد نمایش داده می شوند؛ پس از اتمام انتخاب کالا و چیدن آن در سبد، صرفا کافیست مشتری از گیت خروج عبور نماید و مبلغ خرید به صورت اتوماتیک از حساب وی در اپلیکیشن اسپین کاسته شود.
وی در ادامه شرح داد: امکان پرداخت با استفاده از دستگاه پوز متصل به سبد خرید نیز برای مشتریان وجود دارد. بعلاوه مشتری می تواند پرداخت خود را به صورت اعتباری انجام دهد؛ یعنی مبلغ خرید را بدون هرگونه ضمانتی، بدون بهره، بعد از یک ماه پرداخت کند.
محمد آب سالان، مدیر فنی اسپین، درباره ویژگی های دیگر و متمایز این سبد هوشمند گفت: داشتن شارژر وایرلس گوشی های تلفن همراه، هندزفری بلوتوث برای شنیدن موسیقی اختصاصی و دلخواه در طول فرایند خرید، پرداخت از طریق اثر انگشت، سنسور اسکن بارکد محصولات و چندین سنسور دیگر، همگی برای حداکثر کردن سرعت، راحتی و تجربه یک خرید لذت بخش و هوشمند در ترولی هوشمند خرید به کار گرفته شده اند؛ ضمن این که نرم افزار این دستگاه که از هوش مصنوعی بهره مند است، می تواند به انواع نرم افزارهای حسابداری فروشگاه های زنجیره متصل شده، علاوه بر حذف لاین پرهزینه خروجی فروشگاه ها، به اندازه قابل ملاحظه ای در فرایند ها و هزینه های حسابداری و اقتصادی نیز صرفه جویی ایجاد کند.
این تیم کارآفرین ایرانی با فراوری پیروز اولین سبد خرید هوشمند فروشگاهی خاورمیانه، امیدوار است این محصول بتواند با ایجاد رقابت در بازار داخلی، ارائه خدمات نوین و مجذوب نماینده به مشتریان در خرده فروشی ها را به بالاترین سطح استاندارد جهانی برساند. بعلاوه این محصول با توجه به قیمت رقابتی خود در مقایسه با محصولات مشابه خارجی، پتانسیل بالایی برای صادرات به کشور های همسایه را دارد.
حسین زمانی، مدیر توسعه بازار، هم در مورد مزایای سبد خرید هوشمند برای بهره برداران و کاربران این دستگاه می گوید: این سبد می تواند باعث صرفه جویی قابل ملاحظه ای در زمان صرف شده برای انجام خرید شود که موجب افزایش سطح رضایتمندی مشتریان از فروشگاه و در نهایت تعمیق وفاداری و افزایش ارزش عمر مشتری خواهد شد.
به گفته وی این فناوری، برای فروشندگان نیز، کاهش هزینه بسیاری را در پی خواهد داشت که ناشی از عدم احتیاج در به کارگیری فناوری های قدیمی از جمله نوار نقاله و پوزهای خرید قدیمی و منابع انسانی مازاد و استفاده بهینه از فضای فروشگاه است.
مصطفی بلادیان، مدیر بازاریابی اسپین، به این نکته نیز اشاره می نماید که بر اساس سوابق خرید قبلی مشتریان، می توان ترجیحات خرید آن ها را تحلیل کرد و با استفاده از نمایشگر سبد خرید هوشمند، تخفیف ها یا پیشنهادات فروش شخصی سازی شده با هر فرد را به او ارائه داد که این امر در افزایش فروش فروشگاه ها یاری شایانی خواهد نمود.
شایان ذکر است که با توجه به تعدد فروشگاه های زنجیره ای سوپر مارکتی و توسعه به کارگیری این فناوری در فروشگاه های ایرانی، می توان امیدوار بود که ارزشی متمایز و فراتر از انتظار، نصیب مشتریان و فروشندگان، همراستا با رقبای جهانی ایجاد شود.
منبع: فرارو