جشن ملی پسته در رفسنجان برگزار گردید

به گزارش وبلاگ دیدگاه، جشن ملی پسته با حضور معاون رئیس جمهور، استاندار کرمان و نمایندگانی از استان های پسته خیز درشهر جوادیه فلاح رفسنجان برگزار گردید.

جشن ملی پسته در رفسنجان برگزار گردید

سرپرست فرمانداری رفسنجان در این آیین به 4.5 میلیارد دلار ارزآوری محصول کشاورزی پسته رفسنجان طی 12 سال اخیر اشاره نمود و گفت: هشتاد هزار هکتار باغ پسته در شهرستان رفسنجان وجود دارد که مشکل این کشاورزی کمبود آب، خشکسالی و نیز سرمازدگی و سیل اخیر است.

حسین رضایی اضافه نمود: کشاورزان احتیاج به حمایت های دولتی دارند تا بتوانند بهره وری این محصول که دومین کالای لوکس ارزآور در کشور است را افزایش دهند.

او بیان نمود: ماده 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب اجازه استفاده کشاورز از منابع آبی را نمی دهد که باید درخصوص این ماده قانونی تصمیم تازه گرفته گردد.

رضایی گفت: دو مشکل حوزه صادرات پسته شامل پیمان سپاری ارزی و باقی ماندن افلاتوکسین و سموم در محصول پسته است که تدابیر لازم احتیاج دارد تا صادرات پسته به خوبی و بدون دغدغه انجام گردد.

استاندار کرمان نیز دراین مراسم گفت: مردم و کشاورزان پسته کار رفسنجان سال جاری از ناحیه سرمازدگی و سیل 12 هزار میلیارد تومان خسارت دیدند.

محمدمهدی فداکار اظهار کرد: در محصول پسته مسائل عدیده ای وجود دارد و با یاری از حوزه نخبگان و اصلاح شیوه آبیاری باید این مسائل رفع گردد.

او اضافه نمود: استفاده از فناوری نوین در بحث برداشت محصولات کشاورزی و پس از آن احتیاج است، قبل از برداشت سمپاشی ها انجام می گردد که همین سمپاشی ها مسئله ای است که باید به طور تخصصی به آن پرداخته گردد و علاوه بر آن فرآوری پسته و بسته بندی باید از حالت فله ای خارج گردد.

او با اشاره به اینکه 60 درصد اعتبار طرح قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) کشور، برای آبرسانی آشامیدنی به رفسنجان درنظر گرفته شده است، گفت: برای اجرای طرح آب شیرین کن ها نیز پیگیری ها انجام می گردد تا منطقه ها کشاوری که سختی آب بالایی دارند بتوانند آب را شیرین نمایند و به باغ ها برسانند.

بعلاوه رئیس سازمان انرژی اتمی درحاشیه برگزاری این جشن از نمایشگاه توانمندی های زنان کرمان در این منطقه بازدید کرد.

وبلاگ دیدگاه کرمان کرمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "جشن ملی پسته در رفسنجان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن ملی پسته در رفسنجان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید