رونق صنعت گردشگری و افزایش جاذبه مقصد در مهاجرت معکوس موثر است

به گزارش وبلاگ دیدگاه، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، رونق صنعت گردشگری و افزایش جاذبه مقصد در مهاجرت معکوس موثر است.

رونق صنعت گردشگری و افزایش جاذبه مقصد در مهاجرت معکوس موثر است

نشست هم اندیشی مشخص و تبیین راهکارهای توسعه توریستی علمی، آموزشی و ورزشی با حضور میلاد محقق پژوهشگر حوزه توریستی، یوسف بهتری رئیس فدراسیون انجمن های ورزش های رزمی، همایون خرم نایب رئیس فدراسیون انجمن های ورزش های رزمی، سعید سمیعی رئیس مرکز کار ایران علیرضا خلعتبری عضو هیأت علمی دانشگاه، محمد حسین مهدی پور مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی استان گیلان، پژمان فزونخواه رئیس انجمن بدنسازی ایران، جمشید همتی عضو هیأت علمی دانشگاه و فعال حوزه توریستی و هوفر نقشی فعال حوزه توریستی در مرکز توریستی علمی فرهنگی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار گردید.

رحیم یعقوب زاده، مدیر مرکز توریستی علمی فرهنگی دانشجویان ایران از فعالیت های مستمر این مرکز درخصوص برگزاری برنامه های علمی فرهنگی اطلاع داد و گفت: با توجه به اهمیت بیش از پیش مقوله توریستی در ایران و وجود موانع بسیار برای این موضوع، مرکز توریستی درنظر دارد ایده های حوزه توریستی را به صورت عملیاتی با هم افزایی بیشتر انجام دهد.

وی با اشاره به برگزاری نشست های توریستی گفت: این طرح در راستای ساماندهی شبکه نخبگان حوزه تخصصی توریستی و انتقال راهکارهای آنها به تصمیم سازان و تصمیم گیران با هدف بهره گیری از تخصص نخبگان این عرصه طراحی شده است و کوشش خواهد شد تا با برگزاری نشست های پی در پی و موثر از همکاری هرچه بهتر و اثربخش تر معاونت فرهنگی واحدهای جهاد دانشگاهی متقاضی و منتخب بهره گرفته شده تا طرح به شایستگی برگزار گردد.

روستاهای هدف توریستی فربه شوند

میلاد محقق در این نشست به اهمیت موضوع توریستی و مهاجرت معکوس پرداخت و گفت: با اشاره به حجم بالای مهاجرت در کشور و در پی آن انباشت جمعیت، مسائل اجتماعی، مالی و فرهنگی، تنها راهکار برطرف این بحران ها، مهاجرت معکوس است که باید دافعه در مبدأ و جاذبه در مقصد ایجاد گردد و هیچ فرآیندی موثرتر از مکانیزم توریستی با روینمودهای تخصصی نخواهد بود.

وی تاکید نمود با توجه به اینکه بحث مهاجرت معکوس به نفع شهرها و روستاها است، ضروریست، شورای تخصصی توریستی با حضور سازمان شهرداری ها و دهیاری ها شکل بگیرد و از این طریق روستاهای هدف توریستی فربه شوند.

محقق توریستی ورزشی را یکی از مکانیزم های مهم در رشد و توسعه توریستی در کشور مطرح نمود و گفت: با توجه به وجود موقعیت های متعدد و رویدادهای مختلف ورزشی و پتانسیل های موجود آن خصوصا در استان های شمالی کشور میتوان شاهد رشد هدفمند در این صنعت بود.

پژوهشگر حوزه توریستی با تاکید بر اهمیت استانداردسازی در حوزه توریستی اضافه نمود: برای فعالیت در حوزه توریستی باید اهمیت استراتژیک آن را در یک سطح دانایی مطرح کنیم. استانداردسازی باید در بخش تأسیسات، تجهیزات و خدمات انجام گردد.

ورزش های رزمی در فضاهای عمومی برگزار گردد

جمشید همتی، عضو هیأت علمی دانشگاه و فعال حوزه توریستی نیز در این نشست گفت: در توریستی به تعامل بین بخشی احتیاج مبرم داریم و با توجه به اینکه توریستی متولی های زیادی دارد، خود این امر به آن آسیب می زند.

وی با اشاره به اهمیت توریستی ورزشی در جهان و لزوم برگزاری رویدادهای ورزشی در فضاهای عمومی گفت: فرانسه با مسابقات والیبال ساحلی تلفیقی از ورزش و توریستی را به نمایش می گذارد؛ با توجه به قابلیت بالای جذب توریست در این نوع گرایش پیشنهاد می گردد رویدادهای ورزشی بویژه ورزش های رزمی در فضاهای عمومی و در انظار مردم برگزار گردد.

وی با ابراز ناامیدی از عدم وجود نهضت داوطلبی توریستی در کشور اضافه نمود: متاسفانه در کشور راهنمای تخصصی توریستی ورزشی نداریم؛ بازدید از مجموعه ها و اماکن ورزشی صورت نمی گیرد و مجموعه بزرگ استادیوم آزادی با قابلیت های داخلی گزینه مناسبی برای جذب توریستان طرفدار ورزش خصوصا فوتبال می باشد که تا به امروز برای بازدید آن برنامه ای صورت نگرفته است.

رویدادهای ورزشی منجر به بهبود اقتصاد محلی می گردد

محمدحسین مهدی پور، مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی استان گیلان در این نشست گفت: با توجه به اینکه تا به امروز شرایطی جهت مهاجرت معکوس فراهم نشده است پیشنهاد می گردد به وسیله رویدادهای مختلف ورزشی به بهبود اقتصاد محلی و رفتارهای توریستی بپردازیم که منجر به بهبود رفتار جامعه خواهد شد.

وی پیرامون اینکه رونق صنعت توریستی و افزایش جاذبه مقصد در مهاجرت معکوس موثر است، اضافه نمود: برای مثال در مسابقات ورزشی به منظور تبادل فرهنگی هر یک از تیم ها نماد فرهنگی از شهر خود را به یکدیگر اهدا نمایند که علاوه بر آشنایی با فرهنگ یکدیگر، تأثیرات مثبتی بر هواداران تیم رقیب خواهد گذاشت و در پی آن تأثیرات خود را بر جامعه محلی نیز خواهد گذاشت. به عبارت دیگر اگر مجموعه اقداماتی که توریستی با گرایش های مختلف را بر محور خود قرار دهند، طراحی گردد می توانیم متقاضی را به جامعه هدف به حدی نزدیک کنیم که طرفین از یکدیگر بهره های لازم را ببرند.

آموزش جامعه برای تحقق توسعه پایدار

آرمین یغمایی، ارزیاب وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی با اشاره به شکاف بین نیروی دانشگاهی و مجموعه های توریستی و جوامع محلی گفت: عدم استانداردسازی نیروی انسانی متبحر و تعریف آن در استان های مختلف با نگاه بومی و پررنگ کردن فرهنگ بومی یکی از مسائل عدیده در حوزه توریستی است.

یغمایی گفت: متاسفانه استان های شمالی کشور حیاط خلوت توریستان شده است که این استفاده نادرست، منطقه ها را به کلانشهرهایی با ظرفیت تحمل کمتر و تخریب محیط زیست و حتی تخریب فرهنگی تبدیل نموده است که اگر جامعه علمی و محلی در حوزه توریستی پایدار با هم همراه باشند این مسائل بوجود نخواهد آمد.

وی اضافه نمود: اگر رویدادها به صورت برنامه ریزی شده و علمی انجام گردد و به نیروی انسانی و همینطور جامعه محلی که ذینفع هستند، آموزش های لازم ارائه گردد، ظرفیت تحمل جامعه و نیز ظرفیت پایدار محیط زیست در این منطقه ها بالا خواهد رفت و فضا برای تورهای ورودی بهبود خواهد یافت.

ضرورت توجه ویژه به توریستی ورزشی

هوفر نقشی، فعال حوزه توریستی با توجه به اینکه ورزش و تربیت بدنی بخش مهمی از زندگی انسان را تشکیل داده است و ورزش نه تنها ورزش و تفریح بلکه احتیاج اساسی شناخته شده است که باید نگاه ویژه ای به آن داشت؛ به همین دلیل بعضی استان ها می توانند به عنوان پایلوت در زمینه توریستی ورزشی مشخص شوند.

نقشی اضافه نمود: باید به این نوع از توریستی توجه ویژه ای گردد، چرا که می تواند موجب تقویت و توسعه هم ورزش و هم توریستی گردد.

بومگردی ها عامل جذب و حفظ ورزشکاران در راستا مهاجرت معکوس

یوسف بهتری، رئیس فدراسیون انجمن های ورزش های رزمی در ادامه با ابراز ناامیدی از ضعف سیستم نظام ورزشی و وجود حلقه مفقوده بین بدنه ورزش با دستگاه های مرتبط با آن اعلام کرد: ورزش و مخصوصا ورزش های رزمی مجذوب کننده هستند ولی تا به امروز وزارت ورزش و فدراسیون به موضوع استفاده از آن در جهت جذب توریستی نپرداخته است.

بهتری در ادامه ساخت خانه های بومگردی در استان ها را یک ایده مجذوب کننده دانست و گفت: ایده ایجاد خانه های بومکردی در سطح کشور بسیار خوب است اما به شرطی که فقط یک جاذبه موقت نباشد؛ بلکه بتواند ورزشکار را حفظ کند و به نوعی ورزشکار و مربی بتواند در آن استان مشغول به کار گردد.

وی با اعلام آمادگی همکاری با حوزه توریستی از وجود توانمندی های بالا در فدراسیون ورزش های رزمی گفت: این فدراسیون با وجود 130 رشته و سالانه 30 اعزام برون مرزی و 60 قهرمانی کشور توانمندی و پتانسیل های بالایی در حوزه توریستی ورزشی و برطرف موانع آن را دارد.

سواد توریستی بهبود یابد

پژمان فزونخواه، رئیس انجمن بدنسازی ایران با اشاره به شرایط مناسب امنیتی کشور که از گذشته نیز در سفرنامه های قدیمی جهانگردان ایرانی به آن اشاره شده، گفت: از گذشته تا کنون ایران یکی از کشورهای امن سفر بوده است و ما باید از این شرایط به نفع توریستی استفاده کنیم.

فزونخواه اعلام کرد: باید سواد توریستی و نحوه ارتباط مردم عامه با توریستان خارجی آموزش داده گردد. متاسفانه با افزایش توریستان خارجی بجای توسعه سطح دانایی و سواد توریستی، شاهد افزایش خدمات و هتل ها می باشیم که به نوعی دافعه است.

رئیس انجمن بدنسازی ایران گفت: هر یک از ورزشکاران سفیران فرهنگی کشور هستند که می توانیم با تربیت هر کدام به یک راهنمای تخصصی ورزشی، گامی هدفمند را در راستای بالا بردن سطح دانایی در حوزه جذب توریست برداریم.

منبع: همگردی

به "رونق صنعت گردشگری و افزایش جاذبه مقصد در مهاجرت معکوس موثر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق صنعت گردشگری و افزایش جاذبه مقصد در مهاجرت معکوس موثر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید