سه جاذبه تاریخی و فرهنگی فریدن که نیازمند توجه بیشتر هستند

به گزارش وبلاگ دیدگاه، ایسنا/ این خبر پیرامون سه جاذبه تاریخی و فرهنگی فریدن که نیازمند توجه بیشتر هستند، برای شما نوشته شده است.

سه جاذبه تاریخی و فرهنگی فریدن که نیازمند توجه بیشتر هستند

کلیسای ارتدوکس روستان غرغن، دستکند روستای موغان و قبرستان ارامنه روستای نماگرد سه جاذبه تاریخی و فرهنگی شهرستان فریدن است که گردشگران زیادی را می تواند در صورت توجه بیشتر جذب خود کند.

از جاذبه های گردشگری شهرستان فریدن وجود کلیساهای تاریخی است که در نقاط مختلف این شهرستان وجود دارد. از جمله این کلیساهای دیدنی کلیسای ارتدوکس روستای غرغن در 20 کیلومتری مرکز شهرستان فریدن است.

به گفته محمود سلیمی، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان فریدن این بنا متعلق به دوره صفویه بوده که به شماره 19862 در تاریخ 22 آبان 1386 در لیست آثار ملی ثبت شده و در حال حاضر، مسیحیان مراسم مذهبی خود را در این مکان انجام می دهند.

این کلیسا در سالهای اخیر به وسیله میراث فرهنگی بازسازی شده و در حال حاضر دارای 12 ستون و سه بخش شامل سالن اصلی، قدس و قدس الاقداس است.

از دیگر جاذبه های شهرستان فریدن وجود دستکندهایی در دل زمین است. دستکندهای روستای موغان در 25 کیلومتری مرکز شهرستان واقع شده و در قدیم برای مقابله با شرایط جوی منطقه و پناهگاهی در برابر حمله دشمنان استفاده میشد و در فصول گرم سال مکان خنک و امنی برای نگهداری احشام بوده است. این دستکند در 4 طبقه و در مساحت 3000 مترمربع دارای راهرو طویل ورودی اصلی، حجره ها یا چپی ها و چاه آب است.

این دستکندها در کل روستاهای شهرستان پراکنده هستند و بیشترا متعلق به دوره صفویه هستند که به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان فریدن کوشش برای ثبت ملی این دستکندها در حال اجرا است.

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرستان فریدن وجود قبرستان های ارامنه در نقاط مختلف این شهرستان است که قدمت این قبرستان ها به 400 تا 500 سال قبل باز میگردد.

بیشتر روستاهای فریدن در گذشته ارمنی نشین بودند که شغل اصلی آنها کشاورزی بود که به مرور زمان از این شهرستان مهاجرت کردند و در حال حاضر تعداد معدودی خانواده ارمنی در فریدن ساکن هستند.

به همین دلیل قبرستان های ارامنه در بیشتر روستاها وجود دارد که بزرگترین آنها قبرستان روستای نماگرد است که دارای سنگ قبرهای کوچک و بزرگ چند تنی است که روی آنها اسامی، سن و تاریخ وفات افراد حک شد. قبرها بعضا خانوادگی به صورت موازی در کنار یکدیگر با یک سنگ قبر مشترک بزرگ دیده می گردد.

چون در گذشته شایع بوده که ارامنه در کنار اجساد زیورالات و طلا را نیز خاک می نمایند، در سالهای گذشته این قبرستان ها مورد دستبرد سارقان قرار میگرفته است که در مشاهداتی که از قبرستان نماگرد داشتیم آثار این دستبردها در کنار قبور مشهود بود بطوریکه استخوان یکی از اجساد از خاک بیرون آمده بود.

سلیمی، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان فریدن با بیان اینکه قدمت این قبرستان ها به دوره صفویه بر میگردد، گفت: پرونده ثبتی این قبرستان در حال تکمیل و ارسال است.

منبع: همگردی

به "سه جاذبه تاریخی و فرهنگی فریدن که نیازمند توجه بیشتر هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه جاذبه تاریخی و فرهنگی فریدن که نیازمند توجه بیشتر هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید