خاتمه فصل دوم پروژه مطالعاتی سفیدکوه مکران

به گزارش وبلاگ دیدگاه، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، خاتمه فصل دوم پروژه مطالعاتی سفیدکوه مکران صورت گرفت.

خاتمه فصل دوم پروژه مطالعاتی سفیدکوه مکران

داستان چیست؟

حسین واحدی با اعلام این خبر هدف از اجرای فصل دوم آنالیز این سه روستا را ثبت آنها و حفظ سنن و فرهنگ بومی مناطق کوهستانی بلوچستان گفت که الگوی معماری، استقراری و معیشتی مشابه جوامع پیش از تاریخی از جمله جوامع نوسنگی و مس و سنگ دارند و در فصل نخست به عنوان نمونه های مهم و شاخص تر در منطقه شناسایی شده بودند.

او پیرامون انتها فصل دوم پروژه مطالعاتی سفیدکوه مکران اضافه کرد: با وجود اینکه منطقه مورد آنالیز محدوده بسیار کمی را در بر می گیرد و هدف اصلی آن ثبت سه دهکده یاد شده، حاصل کار این آنالیز بسیار قابل توجه است.

سرپرست هیئت باستان شناسی با بیان اینکه در محدوده یاد شده در مجموع 9 محوطه باستانی شناسایی شامل گورستان و محوطه های استقراری از دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی شناسایی شد، توضیح داد: علاوه بر محوطه های شناسایی شده مطالعات مردم نگاری نیز در سه دهکده یاد شده انجام شده که اطلاعات آن درحال تدوین است و امید می رود بزودی اطلاعات این فصل از مطالعات باستان شناختی به ثبت این سه دهکده منحصربفرد بیانجامد.

او گفت: در آنالیز باستان شناختی شواهد ویژه باستانی و مردم شناختی از جوامع کمتر شناخته شده سفیدکوه بدست آمده که از بارزترین آنها می توان به کشف شواهد معماری مدور که تداوم آن تا امروز در منطقه سفیدکوه ادامه دارد، گونه سفال خاصی که به لوندو (Londo) معروف است و شواهدی از سفالهایی مشکوک به دوره مس و سنگ و مفرغ اشاره نمود. نتیجه آزمایشات گاهنگاری مطلق آنها بزودی منتشر خواهد شد.

وی توضیح داد: سفالهای لوندو جز سفالهای شاخص بلوچستان بوده و می توان این گونه سفالی را هم افق با سفالهای دوره اول تپه یحیی کرمان و محوطه کفتری در فارس و احتمالا متعلق به هزاره سوم و دوم پیش از میلاد دانست که شاهدی بر تعامل و تبادلات میان مردمان منطقه است.

واحدی گفت: بطور کلی در این فصل از آنالیز، حجم و تراکم نمونه های سفالی بدست آمده از سطح مناطق مورد آنالیز نسبت به فصل قبلی بسیار بیشتر و نمونه های بدست آمده از سطح محوطه های استقراری به نسبت کمتر از نمونه های بدست آمده از گورستانهاست.

به گفته او، در کنار یافته های یاد شده در این فصل از آنالیز شواهد تازه ای از وجود دمبهای مدور و گورهای سنگچین راست گوشه مربوط به دوران پیش از تاریخ و تاریخی که از اهمیت درخور توجهی برخوردار است، شناسایی و آنالیز شد.

این باستان شناس با اشاره به نمونه گور مدور شناسایی شده که نمونه های آن در مناطق همجوار چون پاکستان و عمان در بازه زمانی پیش از تاریخ شناسایی شده، توضیح داد: طبق اطلاعات بدست آمده از فصلهای گذشته و همینطور مطالعات تکمیلی در این پروژه می توان اذعان داشت منطقه سفیدکوه تحت سیطره جوامع نیمه کوچرو بوده و از مناطقی است که در تعامل و تبادل بین جوامع حاشیه جنوبی خلیج فارس و جوامع دشت های وسیع بلوچستان و سیستان و مناطق همجوار بشمار می رفته است.

کشف گورستان های تاریخی و اسلامی

او گفت: در این آنالیز شواهدی از گورستان های تاریخی و اسلامی نیز دیده شد که احتمال می رود بدلیل سوق الجیشی بودن منطقه از دیرباز مامن و سکونتگاه عشایر نیمه یکجانشین بوده بطوریکه این جوامع هم اکنون نیز در این منطقه سکونت دارند.

به گفته واحدی، این منطقه موقعیت استراتژیک داشته و بین مناطق حاشیه ای خلیج فارس و حومه جازموریان قرار گرفته است. دهمواره پرسش های بنیادین در خصوص گاهنگاری و جه تشابهات یافته های معماری در منطقه با نمونه های پیش از تاریخی برای ما مطرح بود که در این فصل با انجام مقایسه های نسبی انجام شده به پرسشی بنیادین در خصوص گاهنگاری نسبی معماری مدور در منطقه و عدم گزارش سایتهای نوسنگی در منطقه به صورت کلی پاسخی داده شد.

او گفت: طی مطالعات فصل دوم در منطقه و باتوجه به انجام آنالیز برحسب نوع، مصالح، ابعاد، فرم معماری، الگوی استقراری و نیز زمین سیما و موقعیت جوی منطقه مذکور با محوطه هایی مربوط به دوره نوسنگی با شاخصه معماری مدور در مناطقی چون لوانت، بین النهرین، آناتولی، قفقاز و ماورا قفقاز، سند، ایران، حوزه خلیج فارس می توان الگوی معماری و استقراری در منطقه را همسو با معماری محوطه های نوسنگی در این حوزه های فرهنگی دانست و در نهایت بیشترین وجه تشابه را از لحاظ نوع، ابعاد، فرم و نیز منطقه و زمین سیما مشابه با محوطه های نوسنگی در عمان، حاشیه جنوبی خلیج فارس و اردن که دارای تاریخ گذاری مطلق هستند عنوان نمود.

واحدی اعلام کرد: بدلیل انجام نشدن مطالعات گاهنگاری مطلق و مطالعات مرتبط به دوره نوسنگی در منطقه، درحال حاضر با انجام مقایسات گاهنگاری نسبی و مطالعات بیشتر برای روشن سازی این بازه زمانی در منطقه پرداخته شد.

سرپرست هیئت باستان شناسی با بیان اینکه طرح یاد شده همراستای طرح پژوهشی سال گذشته با رویکرد قوم باستان شناسی انجام شده، ابراز امیدواری کرد این طرح با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان شناسی و همکاری متخصصان بیشتر در فصلهای آینده با اهداف گسترده تری از جمله مطالعه فرایند تغییرات معماری در جوامع باستانی منطقه، شناسایی دقیق تر تداوم استقرار در منطقه و ایجاد جدول گاهنگاری برای منطقه انجام گردد.

منبع: همگردی

به "خاتمه فصل دوم پروژه مطالعاتی سفیدکوه مکران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه فصل دوم پروژه مطالعاتی سفیدکوه مکران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید