کرم های شب تاب چلچراغ غارهای وایتوموی نیوزیلند

به گزارش وبلاگ دیدگاه، کرم ها هم می توانند جاذبه گردشگری شوند؛ حتی اگر در غار پنهان شده باشند.

کرم های شب تاب چلچراغ غارهای وایتوموی نیوزیلند

قرار است در این مقاله با جنبه دیگری از کرم ها روبرو شوید. یکی از انواع این موجودات وول خورنده پیچ و تابدار و گوشتی غارهای وایتومو (Waitomo) در نیوزیلند را به هنری زنده تبدیل می نمایند. چه کسی می دانست که کرم ها انقدر می توانند زیبا باشند؟

غار کرم تابان را مردمان بومی مائوری (Maori) مدت ها بود که می شناختند. اما تازه در سال 1887، تانه تینورا (Tane Tinorau)، رئیس قبیله، فرد میس (Fred Mace)، جستجوگر انگلیسی، را طی سفری ماجراجویانه به غارهای وایتومو برد و به وسیله آن تمام جهان از شگفتی آن باخبر شدند. آنها، سوار بر قایق، راستا غار را طی کردند و نورهای ستاره مانند آبی رنگی که غار را روشن نموده بودند را به نظاره نشستند.

میس گزارشی از سفر نوشت، نقشه ای درست کرد و همراه با عکس هایی آن را به دولت داد. خیلی زود، کار تانه تینورا هم شد راهنمای جهانگردی غار، اما این بار مشتریانش فقط جستجوگران ماجراجو نبودند.

کرم ها در شب بزرگ و درخشان اند

اینها جادویی نیستند؛ فقط کرم هستند. غارها به خودی خود پدیده های زمینی جالبی هستند، اما راز غارهای وایتومو، که آن ها را هیجان انگیز نموده، چیزی است که درونش زندگی می نماید: نوعی کرم شب تاب نیوزیلندی (fungus gnat arachnocampa luminosa). هزاران موجود کوچک درخشان سقف غار را پوشانده اند.

غار و البته این موجودات، که حالت بالغ شان به مقدار پشه است، در روز جذابیتی ندارند. بچه کرم ها پوست شفافی دارند و بخاطر واکنش شیمیایی ای که در انتهای بدن شان روی می دهد، نور آبی-سبز به وسیله پوست شفاف شان می تابد. هدف از تابیدن جذب خوراک و جفت و البته جهانگرد است.

منبع: کجارو / curiosity.com

به "کرم های شب تاب چلچراغ غارهای وایتوموی نیوزیلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرم های شب تاب چلچراغ غارهای وایتوموی نیوزیلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید