فراوری و اشتغال دانش بنیان از راستا بنگاه های میانه و بزرگ محقق می گردد

به گزارش وبلاگ دیدگاه، دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران گفت: اگر از شعار فراوری دانش بنیان و اشتغال آفرین تفسیر کنیم که فقط شرکت های دانش بنیان با ملاک و رتبه های معاونت علمی ریاست جمهوری شامل این شعار می شوند و از آنها توقع فراوری و اشتغالزایی داشته باشیم به بی راهه رفته ایم.

فراوری و اشتغال دانش بنیان از راستا بنگاه های میانه و بزرگ محقق می گردد

فرامرز رستگار دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و پیشرفت وبلاگ دیدگاه، گفت: وقتی به معنی شعار سال جاری که فراوری دانش بنیان و اشتغال آفرین است توجه می کنیم می بینیم که این شعار فراوریی را فراوری می گوید که در نتیجه یک دانش بنیادی محقق شده باشد.

وی ادامه داد: این شعار می گوید هر کاری و هر محصولی که فراهم گردد فراوری نیست. فراوری در کشور باید بر اساس ایجاد دانش باشد و آن دانش هم دانش ناشی از تحقیق و توسعه است.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران اضافه نمود: این فراوری که مبتنی بر دانش بنیانی است اشتغال زایی را هم به وجود خواهد آورد. یعنی نباید فراوریی باشد که از آن حتی اشتغالزایی هم حاصل نگردد یا اشتغالزایی سطح پایین یا از جنس غیردانش بنیان ایجاد گردد.

رستگار خاطر نشان کرد: پس از تدبیر در معنی و هدف این شعار، مسئله دومی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که اگر کسی از این شعار این تفسیر را داشته باشد که فقط شرکت های دانش بنیان شامل این شعار می شوند و ملاک دانش بنیانی را هم تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بگذاریم که به شرکت هایی رتبه دانش بنیانی داده است و از این شرکت ها توقع داشته باشیم که فراوری نمایند و اشتغال ایجاد نمایند اساسا به بی راهه رفته ایم.

وی گفت: شرکت های دانش بنیان اغلب 3 تا 4 یا 10 نفره هستند و از این شرکت ها تجاری سازی بزرگ و اشتغالزایی اساسی حاصل نمی گردد. این شرکت ها نمی توانند اشتغالی غیر از خودشان ایجاد نمایند. بنابراین احتیاج به یکپارچه سازی بین عناصر مختلف صنعت داریم و باید از بنگاه های میانه و بزرگ استفاده کنیم که اصول تجارت را بلدند.

رستگار شرح داد: باید حمایت ها به این بنگاه های مالی داده گردد و شرط حمایت، استفاده از توان و نیروی شرکت های دانش بنیانی با هدف برطرف وابستگی علمی به منابع بیرونی باشد. در این صورت بنگاه برای بهره مندی از حمایت باید مسئله خود را با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان داخلی حل نماید. بعلاوه کار هم تشریفاتی نخواهد بود، زیرا بنگاه مالی باید برای بقای خود و بازپرداخت وام هایی که رفته به نتیجه عملی و واقعی برسد، پس برای به نتیجه رسیدن فراوری دانش بنیان کوشش واقعی می نماید.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران خاطر نشان کرد: با این رویه، اشتغال هایی که ایجاد می گردد پایدار و مهارتی است و در سطح کارگری و سطوح پایین فناوری نخواهد بود. به این ترتیب هدف ارتباط صنعت با دانشگاه که چندین سال به تعارف گذشته است و کار به جایی نبرده است را هم حل می کنیم.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "فراوری و اشتغال دانش بنیان از راستا بنگاه های میانه و بزرگ محقق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری و اشتغال دانش بنیان از راستا بنگاه های میانه و بزرگ محقق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید