خواص شگفت انگیز ژلاتین

به گزارش وبلاگ دیدگاه، گفته می شود که ژلاتین برای تقویت مفاصل و ترمیم غضروف ها مفید است.بنابراین بهتر است از این دسر در جهت سلامتی خود نیز بهره ببرید.البته حرف و حدیث در خصوص ژلاتین زیاد است.قصد داریم در این مطلب در خصوص فواید ژلاتین صحبت کنیم.لطفاً با ما همراه باشید.

خواص شگفت انگیز ژلاتین ژلاتین ماده غذایی پر ارزشی است که از عصاره گیری استخوان حیوانات به دست می آید و سرشار از اسید آمینه های ضروری و منبع کاملی از پروتئین است. شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که تنها فایده ورقه یا پودر ژلاتین را برای تهیه ژله و دسر می دانند و از خواص بی نظیر و فواید درمانی این ماده ارزشمند بی اطلاع هستند. به طور کلی می توان گفت ژلاتین بخش ضروری بسکمک از فرآورده هایی مثل ژله، پاستیل، مارشمالو و برخی از بستنی ها، ماست ها و دسرها می باشد و علاوه بر صنایع غذایی، در صنایع داروسازی، عکاسی و لوازم آرایشی بهداشتی مختلف نیز به کار می رود.

فواید و خواص ژلاتینبرخی از مهم ترین خواص درمانی ژلاتین شامل موارد زیر می باشد:

یکی از مهم ترین و اصلی ترین خواص ژلاتین افزایش استحکام استخوان ها، انعطاف پذیری مفاصل وغضروف ها و پیشگیری از بروز پوکی استخوان و آرتروز است. به طور کلی مصرف ژلاتین برای افراد مبتلا به بیماری های مفصل نظیر آتروز، روماتوئید، ورم و التهاب مفاصل بسیار مفید بوده، به فرایند درمان و بهبود این بیماری ها کمک شایانی می کند.

ژلاتین به واسطه دارا بودن مقادیر زیاد کلاژن در آن، برای حفظ سلامت و جوانی پوست بسیار مفید است. ژلاتین باعث حفظ خاضیت ارتجاعی و کشسانی پوست شده، چین و چروک پوست را کاهش و فرایند پیری پوست را به تعویق می اندازد.

به طور کلی یکی از خواص ژلاتین همانند خواص قلم گاو و گوساله، بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن و افزایش قدرت مقابله بدن در مقابل بیماری ها و عفونت است.

مصرف ژلاتین باعث استحکام ناخن ها شده، کراتین موجود در آن برای حفظ زیبایی و سلامت ناخن ها، پوست و مو موثر است.

از دیگر خواص ژلاتین و فواید مصرف آن، استفاده از آن به عنوان مکمل های غذایی برای ورزشکاران است. همچنین مصرف مکمل های ژلاتین برای افراد سالمند که نیازمند انعطاف پذیری و حمایت مفصلی بیشتری هستند، بسیار مفید می باشد.

پروتئین و اسید آمینه های موجود در ژلاتین باعث شده این ماده تاثیر بسزایی در ترمیم و التیام زخمها داشته باشد.

فیبر و پروتئین موجود در ژلاتین باعث شده، با مصرف ژلاتین فرد زودتر احساس سیری داشته و با کاهش اشتها به کاهش وزن سالم کمک می کند.

سم زدایی داروها، دفع هورمون ها و اسیدهای صفراوی از بدن و پاکسازی کبد از دیگر خواص درمانی و وفواید مصرف ژلاتین است.

مصرف ژلاتین التهاب روده افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر را کاهش می دهد و به طور کلی در حفظ سلامت دستگاه گوارش و هضم و جذب بهتر موثر است.

ارزش غذایی ژلاتینژلاتین حاوی انواع اسید امینه های ضروری و پروتئین است. یکی از اصلی ترین مواد موجود در ژلاتین کلاژن است که برای تقویت استخوان ها و انعطلف پذیری مفاصل و غضروف ها ضروری می باشد. از دیگر مواد موثر موجود در ژلاتین 90-84 درصد پروتئین، 2-1 درصد نمک های معدنی و 15-8 درصد آباست. این ماده فاقد چربی، قند و مواد افزودنی دیگر است.

مشخصات ژلاتین و طرز تهیه آنژلاتین نوعی پروتئین خوراکی است که از فراوری کلاژن موجود در پوست، استخوان و تاندون حیواناتی نظیر گاو، ماهی و ... به دست می آید. این ماده به صورت جامد، ترد و شفاف بوده و طیف رنگی آن از زرد کم رنگ تا سفید میباشد و بدون مزه و بی بو است.

به منظور تهیه ژلاتین ابتدا قسمت های مورد نظر استخوان و پوست حیوانات جوشانده شده و به وسیله اسیدهای مخصوص، عصاره آن را در طی مدت چند روز استخراج می کنند. سپس با فرآوری این محلول و خشک کردن آن ژلاتین حاصل می شود.

پیشنهاد ما به شما این است که به منظور بهره گیری بیشتر از خواص ژلاتین، خودتان در منزل با جوشاندن استخوان قلم گاو و استخراج عصاره قلم، آن را به طور طبیعی تهیه و در پخت غذاها استفاده کنید.

مضرات ژلاتین (موارد احتیاطی و منع مصرف)تا به امروز هیچ عارضه خاصی در مورد مصرف ژلاتین گزارش نشده است، لیکن همانند سایر مواد غذایی، رعایت حد اعتدال در مصرف آن لازم و ضروری است. تنها عوارض جانبی گزارش شده از ژلاتین، آروغ زدن، نفخ و ناراحتی های خفیف معده در برخی افراد بوده، ولی این واکنش ها نادر هستند.

به طور کلی توصیه میشود افراد دیابتی از ژلاتین های رژیمی (فاقد قند و شکر) استفاده کنند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "خواص شگفت انگیز ژلاتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص شگفت انگیز ژلاتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید