لاستیک خودترمیمی بازیافتی ساخته شد

به گزارش وبلاگ دیدگاه، محققان دانشگاه فلیندر استرالیا با استفاده از ضایعات، نوعی لاستیک خودترمیمی ساختند که قابلیت بازیافت دارد.

لاستیک خودترمیمی بازیافتی ساخته شد

به گزارش وبلاگ دیدگاه به نقل از خبرگزاری برنا؛ این محصول جدید متشکل از حدود 50 درصد گوگرد، مقداری روغن آشپزی کانولا و یک ترکیب شیمیایی موسوم به دیسیکلوپنتادین است. تمام این ترکیبات اصلی از ضایعات صنعتی به دست می آید. برای مثال دیسیکلوپنتادین یکی از محصولات جانبی فرایند پالایش نفت است. این ماده ارزان قیمت بوده و استفاده از آن برای فراوری محصولات جدید، با محیط زیست سازگار است.

روش جدید برای بازیافت کامل لاستیک خودرو

این ساختار شیمیایی نوعی لاستیک جدید را ایجاد می نماید که ماهیتی شبیه به چسب خشک شده دارد. به محض این که یک کاتالیزور آمین به این ساختار اضافه می گردد، لاستیک حالت چسبندگی خود را به دست آورده و اجزای آن به گونه ای به هم می چسبد که هرگونه آسیب دیدگی را به صورت کاملا یکپارچه و بدون از دست دادن استحکام اولیه، ترمیم می نماید.

آمین ها، مشتق های آمونیاک هستند و دسته وسیعی از مواد آلی نیتروژن دار را تشکیل می دهند که در آن ها، اتم نیتروژن به یک، دو یا سه گروه آلکیل یا آریل متصل است.

به گفته محققان این خاصیت چسبندگی در دمای اتاق و تنها در چند دقیقه ایجاد می گردد و مواد مورد استفاده برای فراوری این لاستیک قابلیت بسیار زیادی برای بازیافت دارند.

منبع: همشهری آنلاین

به "لاستیک خودترمیمی بازیافتی ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاستیک خودترمیمی بازیافتی ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید