توسعه مبادلات ایران و پرتغال با استفاده از تهاتر و ایجاد سیستم تبادل اقتصادی
به گزارش وبلاگ دیدگاه، طبق هماهنگی های به عمل آمده با سفارت جمهوری اسلامی ایران در لیسبون و اتاق بازرگانی پورتو، جلسه وبینار با حضور محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران، مرتضی دامن پاک جامی، سفیر ایران در لیسبون، پائولو واش، عضو هیات مدیره اتاق پورتو، حقیقی، رئیس شورای بازرگانی پرتغال و ایران و فرشته امینی، عضو هیات رئیسه اتاق اصفهان به عنوان اتاق تعیین پرتغال و جمعی از مدیران و کارشناسان ایرانی و پرتغالی برگزار گردید.
در این وبینار، طرفین با اشاره به سابقه روابط ایران و پرتغال، بر لزوم کوشش برای توسعه روابط دوجانبه به خصوص ایجاد ارتباط پایدار بخش خصوصی دو کشور تأکید کردند. پیگیری تفاهم نامه های امضای شده از سوی مسئولان و بخش خصوصی ایران و پرتغال، برنامه ریزی برای افزایش مبادلات تجاری، و تقویت سرمایه گذاری دوجانبه از جمله مسائلی بود که سخنرانان این وبینار به آن پرداختند.
محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران در این وبینار با اشاره به اینکه روابط ایران و پرتغال به 500 سال پیش بازمی گردد، گفت: باوجود دیرپا بودن روابط دوجانبه، از فرصت های موجود استفاده بهینه نشده و به همین دلیل مبادلات تجاری دو کشور در سطح پایینی است.
او استفاده از ابزار تهاتر را یکی از راهکارهای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری میان ایران و پرتغال مطرح نمود و البته این مسئله را احتیاجمند همکاری بانک های مرکزی دو کشور و مهیاکردن سیستم تبادل اقتصادی دانست.
مسائل مطرح شده در وبینار هم اندیشی با اتاق پورتو پرتغال به تفکیک سخنرانان، به این توضیح است:
مرتضی دامن پاک جامی، سفیر ایران در لیسبون
- روابط ایران و پرتغال حداقل به چندین قرن پیش بازمی گردد.
- در اکتبر پیش رو، در مورد مسائل فرهنگی سمیناری در لیسبون برگزار خواهیم کرد.
- هدف سفارت ایجاد ارتباط میان بخش های خصوصی دو کشور است.
- تفاهم نامه های خوبی میان اتاق های دو کشور پیش ازاین به امضا رسیده است. اتاق ایران با سازمان توسعه تجارت پرتغال، اتاق پرتغال و اتاق پورتو در گذشته موافقت نامه های همکاری امضا نموده است.
- بر اساس موافقت نامه ای که در سال 2009 میان اتاق ایران و اتاق پورتو به امضا رسید، طرفین اقدام به تأسیس شورای مشترک بازرگانی کردند. از طرف پرتغال، یک ایرانی مقیم به عنوان رئیس شورای بازرگانی پرتغال و ایران فعالیت می نماید. ضروری است شورای مشترک طرف ایرانی را نیز فعال کنیم.
- مبادلات تجاری در حداقل میزان خود در سال گذشته بوده درحالی که ما روابط تجاری 60 میلیون یورویی را نیز تجربه نموده ایم.
- یکی از وظایف سفارت ایجاد بسترهای لازم برای توسعه روابط تجاری است. لذا با این ویدئو کنفرانس ها می توانیم راهکارهای لازم برای توسعه همکاری ها را بیابیم.
- مواد پتروشیمی و فلزات می توانیم به پرتغال صادر کنیم. پرتغال می تواند بخشی از گوشت مورجهانز بازار ایران را تأمین کند.
- می توانیم فراوریات مشترک به کشورهای آفریقایی مثل آنگولا و موزامبیک صادر کنیم.
- باید مکانیسم تهاتر ایجاد کنیم.
- مناطق آزاد ایران می تواند محل خوبی برای فراوری محصولات مشترک و سرمایه گذاری مشترک میان دو کشور باشد.
- 95 درصد شرکت های پرتغالی شرکت های کوچک و متوسط هستند که اغلب منافعی در تجارت با آمریکا ندارند.
- با همکاری آقای حقیقی یک گزارش برای همکاری دو کشور تهیه خواهیم کرد. حوزه مهم را به ما اعلام کنید تا از پتانسیل های موجود استفاده گردد.
حقیقی، رئیس شورای بازرگانی پرتغال و ایران
- این شورا در سال 2009 و پس از امضای موافقت نامه اتاق ایران و اتاق پورتو تشکیل شد.
- اتاق پورتو فعال ترین اتاق پرتغال در روابط تجاری با ایران بوده است و 20 هیات تجاری را متشکل از 300 شرکت در ده سال گذشته به ایران اعزام نموده است.
- هم اکنون شرکت های پرتغالی علیرغم مسائل تراکنش های بانکی به همکاری خود با ایران ادامه می دهند.
- پرتغال 60 درصد برق خود را از انرژی تجدید پذیر تأمین می نماید و در این زمینه سرآمد است.
- مجموع جمعیت کشورهای پرتغالی زبان 250 میلیون نفر است که بازار خوبی به عنوان بازار ثالث ایجاد می نمایند.
پائولو واش، عضو هیات مدیره اتاق پورتو
- ایران بازار خوبی است و می خواهیم روابط خود را با ایران حفظ کنیم.
- در حال حاضر محدودیت هایی به خاطر شیوع کرونا در تمام جهان به وجود آمده که فعالیت های ما را محدود نموده است.
- تمام هیات های اعزامی و نمایشگاه های ما از مارس گذشته به زمان نامشخصی در آینده موکول شده اند.
- در این فرصت باید اطلاعات لازم را میان شرکت ها مبادله کرد.
- علاقه مند هستیم موافقت نامه پیشین خود با اتاق ایران را احیا کنیم و شورای مشترک ایران و پرتغال در ایران تأسیس گردد.
- باید بر توسعه همکاری ها میان شرکت ها تمرکز کنیم و عمل گرا باشیم.
- بازار ایران برای ما فرصت های خوبی ایجاد نموده است و شرکت های پرتغالی علاقه مندند در این بازار حضور یابند.
مکالینو، مدیر بین الملل اتاق پورتو
- مشکل اصلی شرکت های پرتغالی برای حضور در بازار ایران، موضوع تحریم ها است که بر تأمین اقتصادی و انتقال پول تأثیر گذاشته است.
محمدرضا کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران
- روابط دو کشور به 500 سال پیش بازمی گردد اما مبادلات تجاری در سطح قابل توجهی نیست و از فرصت های موجود استفاده بهینه نشده است.
- اروپا روابط خود با ایران را به شدت کاهش داده و در حال حاضر بیشتر با کشورهای همسایه در حال تجارت هستیم. به دلیل سیستم های بانکی اروپا با مسائل نقل وانتقال اقتصادی روبرو هستیم.
- تهاتر می تواند یاری کند همکاری هایمان را گسترش دهیم.
- برای گسترش همکاری ها باید بانک های مرکزی دو کشور را در کنار خود داشته باشیم تا سیستم تبادل اقتصادی را مهیا نمایند.
- می توانیم تشکل های دو کشور را به یکدیگر متصل کنیم. لذا می بایست حوزه های دارای اولویت را اعلام کنیم.
- ما برای تأسیس شورای پرتغال ایران اقدام نموده ایم ولی تا به امروز به دلیل حجم اندک روابط تجاری مورد استقبال قرار نگرفته است.
- آمادگی داریم فصل جدیدی در همکاری مشترک دو کشور در سرمایه گذاری و بسته بندی مواد غذایی بگشاییم.
- همکاری در انرژی های تجدید پذیر یکی دیگر از حوزه های مهم همکاری است.
- همکاری در بازار ثالث یکی دیگر از زمینه های همکاری است به این ترتیب دسترسی به جمعیت بیشتری خواهیم داشت.
- در سیستم آبیاری پرتغال پیشرفته است و با توجه به کمبود آب در ایران، شرکت های بسیاری علاقه مند به همکاری هستند.
- دو مشکل داریم که می بایست حل گردد. یکی عدم وجود روابط بانکی و دوم مکانیسم تهاتر که احتیاج به یک سیستم بانکی دارد و باید توسط سازمان های دولتی ساماندهی گردد.
- آمادگی داریم موافقت نامه را دوباره تجدید کنیم.
- در اوایل امسال میلادی در نظر داشتیم یک هیات به پرتغال اعزام کنیم که به دلایل مختلف از جمله کرونا میسر نشد.
- در انرژی های تجدید پذیر و مواد غذایی آمادگی داریم تشکل های مربوطه را دعوت کنیم تا وبینار اختصاصی با همتایان پرتغالی خود داشته باشند.
حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه گذاری خارجی
- سیستم تجارت همواره پایدار نیست و امری کوتاه مدت است. درحالی که سرمایه گذاری یک موضوع بلندمدت و پایدار است.
- 300 تا 400 پروژه با سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته اما تا به امروز سرمایه گذاری از کشور پرتغال نداشته ایم.
- سرمایه گذاران می توانند اصل و سود حاصل از سرمایه گذاری خود را دریافت نمایند و فراوریات خود را به کشورهای دیگر نیز صادر نمایند.
- انجمن سرمایه گذاری بیش از 120 عضو دارد و به شرکت های خارجی جهت سرمایه گذاری، فراوری و صادرات یاری می کنیم.
فرشته امینی، عضو هیات رئیسه اتاق اصفهان:
- اصفهان اتاق مشخص پرتغال است.
- با توجه به اینکه حجم مبادلات بسیار کم است، ابتدا تجار باید به تجارت با یکدیگر تشویق شوند.
- اتاق اصفهان اطلاعاتی در مورد پرتغال آماده نموده و فرصت های تجاری میان دو کشور را موردبررسی قرار داده است. حوزه هایی برای واردات و صادرات در اولویت قرار می گیرند که می توانیم از آنها همکاری هایمان را شروع کنیم.
- با هماهنگی سفارت پرتغال در تهران در نوامبر سال گذشته قرار بود یک سمینار در اصفهان برگزار کنیم که با توجه به اعزام هیات و شرایط کرونا به تعویق افتاد.