هر چیزی که باید درباره علائم اگزما و راه های درمان آن بدانید

به گزارش وبلاگ دیدگاه، اگزما مسئله ای است که باعث التهاب یا سوزش پوست شما می گردد. شایع ترین نوع آن درماتیت آتوپیک یا اگزمای آتوپیک است. آتوپیک به تمایل فرد برای ابتلا به شرایط آلرژیک مانند آسم و تب یونجه اشاره دارد.

هر چیزی که باید درباره علائم اگزما و راه های درمان آن بدانید

اگزما حدود 10 تا 20 درصد از نوزادان و حدود 3 درصد از بزرگسالان و بچه ها را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد بیشتر بچه ها تا ده سالگی بیشتر دچار این بیماری می شوند. بعضی از افراد همچنان علائم را برای همواره تجربه می نمایند که ایجاد می گردد و از بین می رود.

هیچ درمانی برای آن وجود ندارد اما بیشتر مردم می توانند علائم خود را با درمان و اجتناب از عوامل تحریک نماینده کنترل نمایند. اگزما مسری نیست، بنابراین نمی توانید آن را به شخص دیگر منتقل کنید.

علائم اگزما

ظاهر اگزما برای همه فرق دارد و برافروختگی شما همواره در یک منطقه اتفاق نمی افتد.

صرف نظر از این که کدام قسمت از پوست شما آسیب دیده است، اگزما تقریباً همواره خارش دارد. خارش گاهی قبل از بثورات آغاز می گردد. پوست شما بعلاوه ممکن است شرایط زیر را تجربه کند:

  • قرمزی
  • خشکی
  • ترک خوردگی
  • چروکیدگی

علائم در نوزادان

در نوزادان، بثورات خارش دار می تواند منجر به حالت ترشح و پوسته پوسته شدن، عمدتا در صورت و پوست سر گردد. بعلاوه ممکن است روی بازوها، پاها، پشت و سینه آنها اتفاق بیفتد.

علائم در بچه ها

بچه ها و نوجوانان معمولاً در مفصل آرنج، پشت زانو، روی گردن یا مچ دست یا مچ پا بثوراتی دارند. بثورات پوسته پوسته و خشک می شوند.

علائم در بزرگسالان

بثورات معمولاً در صورت، پشت زانو، مچ دست، دست ها یا پاها پدیدار می گردد.

احتمالاً پوست شما بسیار خشک، ضخیم یا پوسته پوسته می گردد. در افراد با پوست روشن، این نواحی ممکن است قرمز رنگ شده و سپس قهوه ای شوند. در افراد با پوست تیره، اگزما می تواند رنگدانه های پوست را تحت تأثیر قرار دهد و ناحیه آسیب دیده را روشن تر یا تیره تر کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

در موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • علائم عفونت مانند تب، قرمزی، گرما یا تاول را مشاهده می کنید.
  • اگزمای شما ناگهان تغییر می نماید یا بدتر می گردد.
  • درمان ها کارساز نیستند.

انواع اگزما

اگزما شامل شرایطی است مانند:

  • درماتیت آتوپیک. این چیزی است که مردم معمولاً وقتی می گویند اگزما از آن صحبت می نمایند.
  • درماتیت تماسی. تقریباً همه در برهه ای از زندگی خود به این مشکل مبتلا می شوند. این اتفاق هنگامی می افتد که پوست شما با چیزی تماس می گیرد که باعث بثورات می گردد.
  • اگزمای دیشیدروتیک. این زمانی اتفاق می افتد که پوست شما آنطور که باید از خود محافظت نمی نماید.
  • اگزمای عددی. افرادی که دارای این نوع هستند، اغلب پس از آسیب پوستی مانند سوختگی یا نیش حشرات دچار زخم هایی گرد مانند می شوند.
  • درماتیت سبورئیک. این در نواحی بدن شما با غدد چربی زیاد اتفاق می افتد. وقتی روی پوست سر شما باشد، شوره نامیده می گردد.
  • درماتیت استاز. این نوع در افرادی رخ می دهد که جریان خون ضعیفی دارند، معمولاً در قسمت پایینی ساق پا.

علل اگزما و عوامل خطرساز

متخصصان مطمئن نیستند که دقیقاً چه چیزی باعث ایجاد اگزما می گردد. مواردی که ممکن است این احتمال را بیشتر کند عبارتند از:

  • واکنش سیستم ایمنی بدن به چیزی که باعث تحریک می گردد.
  • مسائلی در سد پوست شما که باعث خروج رطوبت و ورود میکروب ها می گردد.
  • سابقه خانوادگی آلرژی یا آسم

محرک های اگزما

می توانند موارد زیر باشند:

  • پارچه ای خشن یا ضخیم
  • احساس بیش از حد گرما یا سرما
  • محصولات خانگی مانند صابون یا مواد شوینده
  • شوره سر حیوانات
  • عفونت های تنفسی یا سرماخوردگی
  • استرس
  • عرق

تشخیص اگزما

هیچ آزمایشی نمی تواند اگزما را تشخیص دهد. پزشک شما احتمالاً با نگاه به پوست شما و پرسیدن چند سال آن را تشخیص می دهد.

از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به اگزما هم آلرژی دارند، پزشک شما ممکن است بعضی از آزمایش های آلرژی را برای آنالیز عوامل تحریک نماینده یا محرک تجویز کند. بچه ها مبتلا به اگزما به احتمال زیاد تحت آزمایش آلرژی قرار می گیرند.

اگر پزشک شما تشخیص اگزما داد، ممکن است خوب باشد موارد زیر را از آنها بپرسید:

  • برترین راه برای افزودن رطوبت به پوست من چیست؟ آیا می توانم از محصولات بدون نسخه استفاده کنم یا آیا شما احتیاج به تجویز چیزی دارید؟
  • آیا باید صابون، لوسیون و مواد شوینده مخصوص برای لباس بخرم؟ آیا محصولات بدون عطر یا پوست های حساس یاری می نمایند؟
  • آیا غذاهایی وجود دارد که برای جلوگیری از برافروختگی باید از آنها اجتناب کنم؟
  • آیا پارچه هایی وجود دارد که باید از پوشیدن آنها اجتناب کنم؟ در خصوص پارچه هایی که باید بیشتر بپوشم چطور؟
  • آیا حیوانات خانگی علائم را بدتر می نمایند؟
  • اگر تعریق اوضاع را بدتر می نماید، آیا می توانم هنوز ورزش کنم؟
  • در صورت عدم بهبود علائم من یا عفونت ناشی از خاراندن پوست، چه می گردد؟
  • آیا استرس منجر به برافروختگی می گردد؟
  • آیا مدت زمان طولانی بدون علائم بودن رایج است؟
  • آیا راه هایی وجود دارد که من بتوانم پوست خود را درمان کنم تا احتمال ابتلا به التهاب مجدد را کاهش دهم؟

درمان اگزما

هدف از درمان اگزما کاهش و جلوگیری از خارش است که می تواند منجر به عفونت گردد.

درمان های خانگی

بعضی از کارهایی که می توانید در خانه انجام دهید ممکن است به تسکین علائم یاری کند.

مرطوب نماینده ها. از آنجا که پوست شما خشک و خارش دار است، پزشک لوسیون و کرم هایی را برای مرطوب نگه داشتن آن توصیه می نماید. کرم ها و پمادها التهاب را تسکین داده و آبرسانی می نمایند تا دوباره به پوست قبلی خود برگردید و به بهبود آن یاری کنید. آنها را چندین بار در روز، از جمله بلافاصله بعد از حمام یا دوش گرفتن بهره ببرید. ژله پترولیوم و روغن معدنی به خوبی عمل می نمایند زیرا مانع ضخیمی بر روی پوست شما ایجاد می نمایند.

محصولات حاوی گلیسیرین، اسید لاکتیک و اوره هم ممکن است یاری نمایند زیرا به جذب آب به داخل پوست شما یاری می نماید. هنگامی که پوست شما مرطوب است، مانند بعد از استحمام، از اینها برای حفظ رطوبت استفاده می کنید.

کرم های هیدروکورتیزون و آنتی هیستامین ها. محصولات بدون نسخه مانند کرم هیدروکورتیزون و آنتی هیستامین ها هم می توانند مفید باشند. هیدروکورتیزون یک استروئید است که به جلوگیری از قرمزی، خارش و تورم یاری می نماید. می توانید کرم ها و لوسیون های کم قدرت را در فروشگاه بخرید. اگر اینها یاریی نکردند، پزشک ممکن است چیز قوی تری تجویز کند.

قرار دادن هیدروکورتیزون روی بیشتر اعضای بدن تا چهار بار در روز تا 7 روز، به شرطی که باردار یا شیرده نیستید مانعی ندارد. آن را دور از چشم ها، رکتوم و اندام تناسلی نگه دارید.

بعضی از افراد واکنش شدیدی به هیدروکورتیزون نشان می دهند. اگر در تنفس یا بلع مشکل دارید یا بعد از استفاده متوجه بثورات پوستی شدید، با اورژانس یا پزشک خود تماس بگیرید.

داروهای آلرژی بدون نسخه ممکن است برای خارش پوست ناشی از اگزما خوب عمل نکند. اما آنتی هیستامین هایی که به اسم خواب آور شناخته می شوند، می توانند به شما یاری نمایند که قبل از خواب آنها را مصرف کنید تا خوب بخوابید.

بلغور جو دوسر کلوئیدی. این بلغور جو دوسر را به وان آب ولرم خود اضافه کنید.

روکش های مرطوب. هنگامی که اگزمای شما خود را نشان داد، مقداری گاز، بانداژ یا تکه های لباسی نرم را در آب سرد خیس نموده و روی پوست خود قرار دهید. خنکی خارش را تسکین می دهد و رطوبت به کرم ها یا لوسیون ها یاری می نماید حتی بهتر کار نمایند. محل را با یک لایه خشک (مانند لباس خواب) با دقت بپوشانید و چند ساعت یا یک شب اجازه دهید در محل بماند.

با پزشک خود مشورت کنید تا دریابید که چند وقت یکبار می توانید از روش درمان با روکش مرطوب بهره ببرید. اگر بیش از حد این کار را انجام دهید، ممکن است پوست شما آلوده گردد.

قطران زغال سنگ. پزشک شما ممکن است محصولی با قیر زغال سنگ را پیشنهاد کند. عصاره قیر خام اگزما و سایر مسائل پوستی را بیش از 2000 سال درمان نموده است. اگرچه بوی آن نامطبوع است و بسیاری از مردم بوی قوی را دوست ندارند اما ممکن است به تسکین پوست شما یاری کند.

لوسیون کالامین (اکسید روی، اکسید آهن) را می توانید در یخچال قرار دهید و به تسکین سریع خارش یاری می نماید.

تکنیک های آرام سازی. بین استرس و پوست شما ارتباط قوی وجود دارد. به علاوه، هنگامی که احساسات شما بالا می رود، مستعد خراشیدن بیشتر پوست تان هستید.

خود هیپنوتیزم، مدیتیشن و بیوفیدبک درمانی همگی علائم اگزما را کاهش می دهند. بعلاوه ممکن است بخواهید به یک درمانگر مراجعه کنید. آنها می توانند به شما در تغییر عادات یا الگوهای فکری منفی که ممکن است بر مسائل پوستی شما بیفزایند، یاری نمایند.

داروها

بعلاوه ممکن است پزشک کرم ها و پمادهایی با کورتیکواستروئیدها برای تسکین التهاب تجویز کند. اگر ناحیه عفونی گردد، احتمالاً به آنتی بیوتیک احتیاج دارید.

گزینه های دیگر شامل درمان قیر (مواد شیمیایی که خارش را کاهش می دهد)، فتوتراپی (با استفاده از اشعه ماوراء بنفش) و داروی سیکلوسپورین است.

FDA دو دارو به نام تنظیم نماینده سیستم ایمنی موضعی (TIM) را برای اگزمای خفیف تا میانه تایید نموده است. کرم الیدل و پماد پروتوپیک با تغییر واکنش سیستم ایمنی بدن شما از جلوگیری از برافروختگی جلوگیری می نماید.

FDA به پزشکان هشدار داده است که در استفاده از Elidel و Protopic احتیاط نمایند زیرا ممکن است خطر سرطان را به همراه داشته باشند. این دو محصول بعلاوه هشدار جعبه سیاه FDA را روی بسته بندی خود حمل می نمایند تا پزشکان و بیماران را از خطرات احتمالی مطلع کند. این هشدار به پزشکان توصیه می نماید که Elidel و Protopic را فقط برای مدت کوتاهی پس از شکست سایر درمان های اگزما در بزرگسالان و بچه ها بالای 2 سال تجویز نمایند. این دارو نباید در بچه ها زیر 2 سال استفاده گردد.

داروی بیولوژیکی به نام دوپیلوماب (Dupixent) از FDA برای اگزمای میانه تا شدید تأیید شده است. مواد بیولوژیکی مانع از اتصال پروتئین های خاص به گیرنده های سلول های شما می شوند. این کار با جلوگیری از واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن، باعث کاهش یا جلوگیری از التهاب می گردد.

عوارض اگزما

عوارض ناشی از اگزما عبارتند از:

  • عفونت
  • زخم
  • از دست دادن خواب به علت خارش

پیشگیری از برافروختگی اگزما

چند نکته می تواند به شما در جلوگیری از شیوع بیماری یا جلوگیری از بدتر شدن آن یاری کند:

اغلب پوست خود را مرطوب کنید.

از تغییرات ناگهانی دما یا رطوبت خودداری کنید.

سعی کنید عرق نکنید یا زیاد داغ نشوید. با خنک نگه داشتن و تهویه هوای خانه، خارش را کاهش دهید.

استرس را مدیریت کنید و برای آرامش خود وقت بگذارید. ورزش منظم داشته باشید. این می تواند به کنترل استرس و افزایش گردش خون یاری کند.

از مواد خراش دهنده مانند پشم اجتناب کنید.

از صابون های تند، شوینده یا حلال استفاده نکنید.

به غذاهایی که ممکن است باعث ایجاد علائم شوند توجه کنید و سعی کنید از آنها اجتناب کنید.

در اتاق خواب خود از رطوبت دهنده بهره ببرید.

اگر کودک شما به علت سابقه خانوادگی بیشتر به اگزما مبتلا می گردد، بهتر است به طور انحصاری در 3 ماه اول زندگی و یا در صورت امکان بیشتر به او شیر دهید. پزشکان توصیه می نمایند که شیر مادر را حداقل تا 6 ماه (ترجیحاً 1 سال) ادامه دهید زیرا کودک خود را از غذای جامد دور می کنید. نوزادان هم باید از چنین بیماری در برابر حساسیت های احتمالی از موی حیوانات خانگی، کنه ها و کپک ها محافظت شوند.

منبع:

webmd

منبع: هفت گنج

به "هر چیزی که باید درباره علائم اگزما و راه های درمان آن بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر چیزی که باید درباره علائم اگزما و راه های درمان آن بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید