10 گام موثر و کاربردی برای توسعه برند به منظور ارائه خدمات حرفه ای

به گزارش وبلاگ دیدگاه، برند هر یک از کسب وکارها شاید یکی از باارزش ترین دارایی های آنان در جهت ارائه خدماتی حرفه ای به مخاطبین هدفشان باشد. به همین دلیل، هدف اصلی هر کسب وکاری در ابتدا توسعه برند قدرتمند خواهد بود. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا ابتدا ویژگی های یک برند حرفه ای را تشریح نموده، مفهوم توسعه برند را آنالیز نموده و در ادامه 10 گام ضروری جهت توسعه برند ارائه دهیم.

10 گام موثر و کاربردی برای توسعه برند به منظور ارائه خدمات حرفه ای

یک برند حرفه ای چه ویژگی هایی دارا است؟

برند حرفه ای معمولاً به عنوان شهرت و اعتبار کسب وکار در بازار هدف شناخته شده و در میان مخاطبین قابل مشاهده و اندازه گیری است. از سوی دیگر، قدرت یک برند حرفه ای ارتباط مستقیمی با نحوه برقراری ارتباط با مخاطبین داشته و در فرایند توسعه برند نقش به سزایی دارد. در نتیجه، می توان گفت که قدرت برند یک کسب وکار از روی میزان اعتبار و شناخته شده بودن آن در میان مخاطبین قابل اندازه گیری است. در ادامه، اهمیت و مفهوم توسعه برند را مورد آنالیز قرار می دهیم.

توسعه برند چیست؟

توسعه برند به فرآیندی اشاره دارد که کسب وکار مربوطه به وسیله آن نسبت به ایجاد و تقویت برندی قدرتمند جهت ارائه خدماتی حرفه ای به مخاطبین هدف خود اقدام می نماید. این فرآیند از 3 فاز اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • مرحله اول، اتخاذ استراتژی برند صحیح و متناسب با اهداف تجاری کسب وکار است.
  • مرحله دوم به توسعه تمامی ابزارهایی می پردازد که در فرایند توسعه برند ضروری هستند. بعضی از مهم ترین ابزارهای تأثیرگذار در توسعه برند عبارتند از لوگو، شعار تبلیغاتی یا وب سایت اختصاصی کسب وکار.
  • گام سوم، مرحله بهبود برند جدید یا آپدیت شده کسب وکار مد نظر خواهد بود.

حال با توجه به هر یک از گام های فوق کسب وکارهای مختلف می توانند بسته به اهداف تجاری خودشان استراتژی توسعه برند منحصربه فردی اتخاذ نمایند. با این حال به منظور تسهیل اتخاذ استراتژی توسعه برند مناسب 10 گام مؤثر در این مورد را در ادامه بیان می کنیم.

10 گام مؤثر برای توسعه برند به بهترین نحو ممکن

1. استراتژی کلی کسب وکار خود را مد نظر قرار دهید

به طور کلی، برخورداری از برندی قوی در میان مشتریان و کاربران موجب می گردد تا رشد کسب وکار با سرعت بیشتری محقق گردد؛ اما استراتژی هر کسب وکاری بسته به فرهنگ سازمانی مربوطه و همچنین برنامه ریزی صورت گرفته برای رشد آن متمایز خواهد بود. در حقیقت، استراتژی کلی هر یک از کسب وکارها، محور فرآیند توسعه برند آن کسب وکار است.

بنابراین می توان گفت که برای توسعه برند کسب وکارتان از اتخاذ استراتژی کلی مد نظر آغاز کنید. به عبارت بهتر، اگر به خوبی از اهداف تجاری شرکتتان آگاه بوده و چشم اندازی معین برای خود ترسیم کنید، به راحتی می توانید فرآیند منحصربه فردی برای توسعه برند کسب وکارتان تدوین کنید.

2. مخاطب هدف خود را معین کنید

یکی از عظیم ترین اشتباهاتی که بعضی از صاحبان کسب وکارهای مختلف مرتکب می شوند، این است که مخاطبین خدمات کسب وکارشان را عموم مشتریان و کاربران می دانند. در حالی که تحقیقات نشان داده اند که رشد و پیشرفت شرکت ها در گرو تمرکز روی گروه معینی از مخاطبین است.

به عبارت بهتر، هر چه روی مشتریان هدف خود متمرکز باشید، با سرعت بیشتری رشد نموده و صندلی خود را در میان آنان باز می کنید. از سوی دیگر، هر چه مخاطبین هدف کسب وکاری متنوع بوده و گروه کاربران مختلفی مد نظر قرار دهید، به همان نسبت فرایند بازاریابی غیر موفقی برای جذب مخاطب خواهید داشت. بنابراین در گام بعدی احتیاج است تا جهت شناسایی مخاطبین هدف خود تحقیقات لازم را انجام دهید.

3. تحقیقات لازم را برای شناسایی مخاطبین هدفتان انجام دهید

گام بعدی برای تسهیل فرآیند توسعه برند را باید انجام تحقیقات لازم برای شناسایی مخاطبین هدف بدانیم. همان طور که از تصویر زیر معین است، شرکت هایی که تحقیقات منظم (به طور مثال در بازه های زمانی سه ماهه) روی گروه مشتریان هدف خود دارند، امکان رشد سریع تری خواهند داشت. از سوی دیگر، شناسایی مخاطب هدف منجر به افزایش سوددهی کسب وکار نیز خواهد شد.

در حقیقت، انجام تحقیقات لازم برای شناسایی گروه مشتریان هدف هر کسب وکار به آنان یاری می نماید تا دیدگاه ها و اولویت های مشتریان خود را درک نموده و احتیاجهای آنان را پیش بینی نمایند. همچنین این موضوع به برقراری ارتباط با مشتریان و ارائه خدماتی متناسب با احتیاج و تقاضای آنان منجر خواهد شد.

از سوی دیگر، برقراری ارتباط با مشتریان موجب می گردد تا از دیدگاه آنان در رابطه با نقاط قوت شرکت و صندلی فعلی برند کسب وکار مربوطه آگاه شوید. به همین ترتیب، تعامل با مخاطبین هدف ریسک بازاریابی مرتبط با فرآیند توسعه برند را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

4. صندلی برند خود را معین کنید

در این مرحله از فرآیند توسعه برند، صاحبان کسب وکار مربوطه آمادگی لازم جهت شناسایی صندلی برند شرکت در بازارهای سرویس های حرفه ای خواهند داشت. از سوی دیگر، برای دست یابی به صندلی برند خود می توانید به سؤالاتی از قبیل موارد زیر پاسخ دهید:

  • شرکت شما چه ویژگی های متمایزی نسب به سایر کسب وکارها دارد؟
  • چرا مشتریان باید شرکت شما را برای دریافت خدمات مد نظر انتخاب نمایند؟

در حقیقت، استراتژی دست یابی به صندلی مد نظر در میان مشتریان چکیده ای از استراتژی موقعیت یابی سازمان است که می باید بر مبنای هدفی واقعی تنظیم گردد. به علاوه، این استراتژی امکانی را برای صاحبان کسب وکار فراهم می نماید تا بتوانند صندلی برند کسب وکار مربوطه را در میان مشتریان باز نمایند. برای این منظور احتیاج است تا خدماتی حرفه ای و متناسب با احتیاج مخاطبان ارائه داده و برای جلب رضایت آنان کوشش نمایند.

بیشتر بخوانید: 8 راه موثر برای ایجاد اعتماد به برند در میان مشتریان

5. استراتژی پیغام رسانی کسب وکارتان را تدوین کنید

گام بعدی در فرآیند توسعه برند این است که با دست یابی به صندلی برند مد نظر پیغامی متناسب با صندلی مربوطه در اختیار گروه مخاطبین هدفتان قرار دهید. گروه مخاطبین هر کسب وکاری معمولاً شامل مشتریان بالقوه، کارمندان، مشتریان ارجاع داده شده از دیگر کسب وکارها، سایر تأثیرگذاران و شرکای احتمالی همکار هستند.

از سوی دیگر، استراتژی اصلی جهت صندلی یابی برند مد نظر برای تمامی گروه مخاطبین یکسان است؛ اما در عین حال باید جنبه های مختلفی برای جلب رضایت هر یک از مشتریان مد نظر قرار داده گردد. به عبارت بهتر، هنگام تدوین استراتژی پیغام رسانی برند مربوطه باید نکاتی سازگار با احتیاج گروه مخاطبین مختلف مد نظر قرار گیرند.

بنابراین می توان گفت که برای ارائه استراتژی برندی قوی به منظور توسعه برند کسب وکارتان باید دقت کنید که هرکدام از مخاطبین احتیاجها و درخواست های خاصی دارند که باید به آن ها توجه گردد. از سوی دیگر، گروه مخاطبین معمولاً در پیغام های سازمان مربوطه به دنبال شواهد مختلفی برای رفع احتیاجهایشان هستند و در صورت دست یابی به آن از برند مورد علاقه خود پشتیبانی می نمایند. در نتیجه، استراتژی پیغام رسانی هر کسب وکاری باید همه احتیاجها و موارد مطرح شده را رفع کند. چرا که این مرحله گامی مهم در ارتباط با توسعه برند متناسب با گروه مخاطبین هدف است.

6. نام تجاری، لوگو و شعار تبلیغاتی منحصر به کسب و کارتان داشته باشید

بسیاری از شرکت ها معمولاً احتیاج به تغییر نام ندارند. با این حال شرکت های جدید یا شرکت هایی که ادغام می شوند، برای دست یابی به صندلی برندی در میان مشتریان هدف خود احتیاج به اتخاذ نامی مناسب دارند. از سوی دیگر، برخورداری از لوگویی الهام بخش و شعار تبلیغاتی متناسب با سرویس های کسب وکار مربوطه، عواملی تأثیرگذار در فرآیند توسعه برند هستند.

البته توجه داشته باشید که هیچ یک از موارد نام شرکت، لوگو یا شعار تبلیغاتی جزو برند کسب وکار مربوطه نیستند. به عبارت دیگر، هر یک از این موارد راهی برای دست یابی به برند یا نمادی از آن هستند. همچنین از جمله موارد تأثیرگذار در برندسازی کسب وکار می توان تأثیر رنگ در برندسازی و تصویر برند را نام برد. در نتیجه، برای توسعه برند هر کسب وکار باید نام، لوگو و شعاری واقعی جهت جلب توجه مخاطبین اتخاذ شوند.

به همین دلیل، فرآیند تغییر نام، لوگو یا انتخاب شعار تبلیغاتی را محدود به شرکای تجاری خود نکنید. به بیان دیگر، هر یک از این موارد باید مورد توجه مشتریان باشند و تأیید یا خوشامد سهام داران و شرکا در انتخاب آن ها نادیده گرفته شوند. بنابراین نظرات و واکنش مخاطب هدف را نسبت به نام، لوگو و شعار تبلیغاتی سازمانتان آنالیز کنید و میزان تعامل آنان را با هر یک از موارد مطرح شده بسنجید.

7. استراتژی بازاریابی محتوای مختص به کسب وکارتان را معین کنید

همان طور که معین است، استراتژی بازاریابی محتوا با استراتژی بازاریابی تفاوت دارد؛ لذا توجه داشته باشید که در عصر حاضر تدوین استراتژی قدرتمند برای بازاریابی محتوا تأثیر به سزایی بر فرایند ارائه خدماتی حرفه ای و متناسب با احتیاج کاربران خواهد داشت.

در حقیقت، بازاریابی محتوایی،تمامی ویژگی های بازاریابی به روش های سنتی را دارا بوده و در عین حال منجر به افزایش کارایی این روش می گردد. به علاوه، بازاریابی محتوایی با ارائه محتوای ارزشمند به جذب، پرورش و آماده سازی مشتریان احتمالی یاری می نماید.

همچنین به یاد داشته باشید که قدرت برند هر سازمانی توسط عواملی همچون شهرت و شناخته شدن کسب وکار مد نظر معین می گردد. به عبارت دیگر، شناخته شده بودن به تنهایی و بدون محبوبیت در میان مخاطبین به ندرت می تواند منجر به موفقیت کسب وکار گردد. به همین دلیل، استفاده از روش های سنتی برای تبلیغات یا به کارگیری اسپانسرهایی برای شناخته شدن کسب وکار مد نظر معمولاً نتایج ضعیفی به همراه دارند.

با این حال، بازاریابی محتوایی معمولاً هر دو عامل محبوبیت و شناخته شدن را به همراه دارد. همچنین این روش در فرآیند توسعه برند به ارائه برندی متناسب با احتیاج و تقاضای مخاطبان هدف عملکردی مناسبی دارا است.

8. وب سایتی برای معرفی و ارائه خدمات آنلاین کسب وکار خود راه اندازی کنید

به طور معمول، وب سایت هر کسب وکاری مهم ترین ابزار برای توسعه برند آن است. در حقیقت، مخاطبین هدف برای آگاهی از سرویس های ارائه شده توسط سازمان، نحوه انجام آن ها و آشنایی با مشتریان این کسب وکار به وب سایت مربوطه مراجعه می نمایند. همچنین توجه داشته باشید که مشتریان آینده نگر معمولاً کیفیت خدمات و نحوه ارائه آن را تنها با آنالیز وب سایت مربوطه مورد قضاوت قرار نمی دهند؛ اما در عین حال القای پیغام و حسی منفی در وب سایت کسب وکار مد نظر ممکن است منجر به از دست دادن بعضی از مشتریان گردد.

به علاوه، وب سایت هر سازمانی معمولاً ابزاری برای ارائه محتوای ارزشمند و متناسب با خدمات کسب وکار مد نظر است. بنابراین محتوای ارائه شده در این وب سایت می تواند محور کوشش های مسئولین مربوطه در سازمان برای بهینه سازی سئوی سایت به منظور جذب کاربران و مشتریان احتمالی شرکت باشد. از همین روی می توان گفت که محتوای آنلاین ابزاری مهم و تأثیرگذار برای تدوین استراتژی توسعه برند کسب وکار مد نظر است. به علاوه، امروزه وب سایت ها از نظر نوع خدماتی که ارائه می دهند، به دو دسته کلی قابل تقسیم هستند.

در حقیقت، یک گروه از وب سایت ها به منظور برندینگ کسب وکار مربوطه توسعه داده می شوند و به ارائه خدمات ارائه شده توسط آن می پردازند. برای مثال بعضی از مهم ترین موارد ارائه شده توسط وب سایت های برندینگ عبارتند از بازگویی داستان کسب وکار مد نظر، شخصیت برند، سرویس های قابل ارائه و سایر کارهایی که توسط شرکت انجام می شوند. به طور خلاصه، می توان گفت که چنین وب سایت هایی به بیان پیغام کسب وکار مد نظر می پردازند.

گروه دیگری از وب سایت ها نیز علاوه بر هر یک از موارد فوق، با هدف جذب مشتریان جدید و تبدیل آنان به گروه مشتریان وفادار راه اندازی می شوند. چنین وب سایت هایی به اصطلاح وب سایت های با عملکرد بالا نام دارند.

9. ابزارهای بازاریابی خود را داشته باشید

گام بعدی برای توسعه برند کسب وکار استفاده از سایر ابزارهای مورد احتیاج برای بازاریابی است. ابزارهای بازاریابی مورد احتیاج شامل برگه های فروش (لیستی از خدمات قابل ارائه توسط سازمان)، فایل های توصیف نماینده هدف کسب وکار یا بروشورهایی هستند که با استفاده از آن ها می توانید در خصوص ویژگی ها و امتیازات کسب وکار مورد نظرتان اطلاع رسانی کنید.

به علاوه، ابزارهای دیگر همچون ویدئوهای تبلیغاتی امروزه نقش قابل توجهی در بازاریابی کسب وکارهای مختلف دارند. در واقع، ویدئوهایی با موضوعات آنالیز خدمات اصلی، اهداف شرکت ها، مصاحبه با شرکای تجاری سازمان و مواردی از این دست از جمله موضوعات محبوب در میان مشتریان هستند. بنابراین می توان گفت که در صورت تهیه و به کارگیری ابزارهای تبلیغاتی مناسب می توان از فرایندی روبه رشد در عملکرد کسب وکار مد نظر و همچنین توسعه برند آن برخوردار بود.

بیشتر بخوانید: مراحل ثبت برند و علامت تجاری + مدارک لازم و هزینه ها

10. استراتژی برند خود را پیاده سازی، بازنگری و تنظیم کنید

در نهایت، آخرین گام در فرآیند توسعه برند پیاده سازی، بازنگری و تنظیم استراتژی برندسازی مد نظر است. در حقیقت، برای موفقیت استراتژی تدوین شده باید آن را به بهترین نحو اجرا نموده، در بازه های زمانی معین بازنگری نموده و مجدداً تغییرات لازم برای جلب رضایت مشتریان و سوددهی شرکت روی آن اعمال کرد.

به بیان دیگر، بهترین استراتژی توسعه برند نیز در صورت پیاده سازی نادرست نتایج خوبی به دنبال نخواهد داشت. همچنین برای حفظ صندلی برند در میان مخاطبین هدف احتیاج است تا فرایند اجرا و نتایج به دست آمده از آن ارزیابی شده، میزان موفقیت استراتژی تدوین شده در راستای دست یابی به اهداف سازمان مورد سنجش قرار گیرد و در صورت احتیاج تغییرات مد نظر روی آن اعمال گردد.

جمع بندی

در این مقاله، ابتدا ویژگی های برند حرفه ای را مورد آنالیز قرار داده، سپس به معرفی فازهای توسعه برند پرداختیم. در ادامه، 10 گام مؤثر به منظور تسهیل فرآیند توسعه برند برشمرده و گفتیم که به چه صورت می توان استراتژی توسعه برندی محبوب و معتبر تدوین کرد. شما نیز نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با راه های توسعه برند و دست یابی به استراتژی برندسازی متناسب با اهداف شرکت با ما و سایر کاربران در میان بگذارید. همانطور که اشاره شد، استفاده از رنگ مناسب برای محتوای تبلیغاتی از صندلی بسیار مهمی برخوردار است؛ به همین منظور از شما دعوت می کنیم تا در مطلب مفهوم روان شناسی رنگ در تبلیغات نیز با ما همراه باشید.

منبع: مجله انگیزه

به "10 گام موثر و کاربردی برای توسعه برند به منظور ارائه خدمات حرفه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 گام موثر و کاربردی برای توسعه برند به منظور ارائه خدمات حرفه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید